Tijdens de EICMA in Milaan presenteerde Yamaha zijn nieuwe retro motor XSR 900. Deze motor is geïnspireerd vanuit de ‘faster sons’ filosofie, welke ook te zien is bij het kleinere XSR 700 model en ‘faster wasp’ concept. De XSR900 wordt aangedreven door een 850cc metende drie cilinder met de inmiddels bekende cross plane krukas. De motor produceert 115 pk (10.000 tpm) en 87,5 nm (8500 tpm) koppel. Verder heeft de motor qua aandrijving ook slipper clutch, ABS en traction control welke in drie standen te zetten is. De motor hangt in een lichtgewicht gegoten aluminium frame en heeft een 14 liter tank.
Yamaha claimt dat de motor zo min mogelijk gebruik heeft gemaakt van kunststoffen, in plaats daarvan werd er gekozen aluminium. Dit is te zien aan alle kappen, uitlaat, steuntjes en spatborden. Samen met donkere tint van het motorblok en de zilverkleurige accenten wil men de retro look extra accentueren.
Yamaha wil de klant ook een ervaring aanbieden door een breed scala aan accessoires, kleding en ‘My Garage’ app. De complete collectie van kleding omvat lederen jassen, handschoenen en helmen in vintage stijl, plus veel andere items ideaal voor een ritje op het weekend of voor een reis. De ‘My Garage’ app is eigenlijk een catalogus met accessoires waarmee de motor persoonlijker gemaakt kan worden en waar het besteld kan worden.
De nieuwe XSR 900 zal verkrijgbaar zijn vanaf februari 2016 en leverbaar worden in grijs, blauw en retro ‘Kenny Roberts’ geel/zwart. De grijze en blauwe kosten in Italie € 9590,- en de gele €9890,-. De Nederlandse prijzen zullen op kort termijn bekend worden.
{gallery}2016_Yamaha_XSR900{/gallery}
Specificaties:
Motor | |
Motortype | 3-cilinder, 4-takt, Vloeistofgekoeld, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 847 cm³ |
Boring x slag | 78,0 mm x 59,1 mm |
Compressieverhouding | 11,5 : 1 |
Max. vermogen | 84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm |
Max. koppel | 87,5 Nm (8,9 kg-m) bij 8.500 tpm |
Smeersysteem | Druksmering |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie |
Ontstekingssysteem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Transmissie | Constant mesh, 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Ketting |
Type | |
Frame | Diamantvormig |
Wielophanging, voor | Telescopische voorvork |
Veerweg, voor | 137 mm |
Balhoofdhoek | 25º |
Naloop | 103 mm |
Wielophanging, achter | Achterbrug, (Link type veersysteem) |
Veerweg, achter | 130 mm |
Remmen, voor | Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 298 mm |
Remmen, achter | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 245 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless) |
Bandenmaat, achter | 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless) |
Afmetingen | |
Totale lengte | 2.075 mm |
Totale breedte | 815 mm |
Totale hoogte | 1.140 mm |
Zithoogte | 830 mm |
Wielbasis | 1.440 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank) | 195 kg / |
Inhoud brandstoftank | 14 l |
Motorolie hoeveelheid | 3,7 l |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven