Skip to main content

MV Agusta onthult volledige details Lucky Explorer modellen, bestelling geopend

Vandaag nodigt MV Agusta potentiële kopers uit zich te registreren voor de nieuwe Lucky Explorer 5.5 en 9.5 adventure modellen. Daarbij valt op dat de communicatie grotendeels blijft verlopen vanuit “Lucky Explorer” zelf, met een eigen website en dus niet direct herkenbaar als onderdeel van MV Agusta, al wordt de opening van de inschrijving wel weer vermeld op de MV-site. Over prijzen wordt niet gesproken, maar vermoedelijk geldt hier niet meer het MV Agusta-adagium: “If you have to ask, you can’t afford it”; vooral van het “goedkope” 5.5 model wordt immers een scherpe prijs verwacht. 

Eerder bleek al dat de 5.5 uit China komt, terwijl de 9.5 een meer Europees model is. Nu de specificaties volledig worden vermeld, wordt er meer duidelijk over de configuratie van beide modellen. Op de website wordt gemeld dat de Lucky Explorerers haar berijders weer terug moeten brengen naar het oude Dakar-gevoel van de Cagiva Elefant; waar je navigeerde met een roadbook dat met een elastiek bij elkaar werd gehouden en je ‘s nachts je eigen motor met blote handen repareerde. Gezien de ruim aanwezige elektronica lijkt dat wel vooral nostalgie, de 9.5 is immers rijkelijk voorzien van moderne rijdershulpmiddelen. 

Lucky Explorer 5.5

De 5.5 lijkt toch minder op de Benelli TRK502 dan verwacht, ondanks dat beide modellen uit de Chinese fabriek van Qianjiang moeten komen. De cilinderinhoud van de 554 cc tweecilinder komt uit een boring/slag  van 70,5 x 71 mm, dat is al ruim meer dan de TRK. De 5.5 haalt daar 47,6 PK (35 kW) en 51 Nm uit, waardoor hij precies binnen de A2 wetgeving valt. Het zadel is een forse 860 mm hoog en de motorfiets is met 220 kilo drooggewicht niet erg licht, zeker met een forse 20 litertank die nog gevuld moet worden. De vering komt van KYB, de remmen van Brembo, andere belangrijke factoren zijn een 5-inch TFT dashboard met volledige connectiviteit, het buizenframe en de spaakwielen. De topsnelheid wordt opgegeven als 160 km/u. 

Lucky Explorer 9.5

De 9.5 is voorzien van een volledig nieuw driecilinder motorblok, goed voor 123 PK (90,5 kW) en 102 Nm om hetzelfde drooggewicht (220 kilo) als de 5.5 voort te bewegen. In de specificaties wordt een ‘natte’ koppeling vermeld, gevolgd door het SCS Smart Clutch System, waardoor niet helemaal duidelijk wordt of SCS standaard is of een optie. Dat eerst lijkt logischer, omdat er ook gesproken wordt over een elektronisch bediende Cyborg versnellingsbak. De 9.5 is voorzien van elektronisch geregelde vering van Sachs, overigens een dochtermerk van BMW ESA-leverancier ZF. Bediening daarvan zal verlopen via het 7-inch TFT dashboard, waarop ook de connectiviteitsfuncties en instellingen voor launch control, cruise control, 8-standen traction control, GPS sensor en navigatie (via app) zichtbaar zullen zijn.  De radiale remmen zijn de bekende Brembo Stylema’s. 

Voor Nederland is nog geen nieuwe importeur voor MV Agusta genoemd, nadat MotoMondo eind 2021, na 23 jaar als importeur, stopte. Er staan nog wel drie Nederlandse dealers op de MV Agusta website. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws