MV Agusta gaat de samenwerking aan met QJ Motor Co (Qianjiang), de Chinese fabrikant gaat in China de distributie verzorgen van de MV Agusta modellen door middel van zogenoemde ‘flagship stores’. In een eerder stadium heeft MV via een andere Chinese fabrikant Fekon al zeven dealers in China geopend. De QJ Group zal deze zeven dealers overnemen. Het verdere plan is dan om binnen twaalf maanden door te groeien naar een netwerk van 21 dealers. Op deze manier wil MV Agusta de bekendheid, maar ook de zichtbaarheid van het merk binnen China vergroten.
In een later stadium zal de samenwerking echter nauwer worden, waarbij er ook gedacht moet worden aan samenwerking op ‘industrieel’ gebied. Dat impliceert dat QJ Group ook motorfietsen met MV Agusta techniek zal gaan bouwen, iets wat het Italiaanse merk eerder juist aankondigde in een samenwerking met weer een andere Chinese grootmacht: Loncin. Saillant detail hierbij is, dat QJ zelf ook volledig eigenaar is van een ander voormalig Italiaans merk, namelijk Benelli. Hierbij gaan er geruchten rond dat dit merk binnenkort een 800 cc model uit zal brengen, waarbij de gelekte foto’s van het blok dan weer sterke gelijkenissen vertoont met het blok van de MV Agusta F4. CEO van MV Agusta Timur Sardarov geeft over de samenwerking aan deze er voor moet zorgen dat MV Agusta binnen vijf jaar het grootste Italiaanse merk in China is. Ook geeft hij aan binnenkort met meer informatie te komen over de verdere samenwerking, die in ieder geval verder zal reiken dan enkel de distributie van MV modellen.
Chinese wirwar
MV Agusta is niet het enige merk waarmee de QJ Group een nauwe samenwerking heeft. Harley-Davidson laat namelijk via de QJ Group het 338 model bouwen. Daarnaast is QJ Group een docheronderneming van Geely, die onder andere Volvo in het assortiment hebben.
Opmerkelijk is wel dat MV Agusta in China dus al al een andere partner heeft. In het vorig jaar gepresenteerde vijf jaren plan van MV werd namelijk aangegeven dat het Italiaanse merk zich ook wil richten op kleinere modellen (350-400 cc). Hiervoor is MV Agusta toen de samenwerking aangegeaan met Loncin en zijn de plannen uitgesproken om eind 2021 de eerste lichte MV-modellen op de markt te brengen. En ook Loncin is geen onbekende speler, daar zij in licentie motoren en motorblokken bouwen voor BMW. In Europa probeert Loncin weer via Voge een voet aan de grond te krijgen. Waarbij er eerder ook is aangegeven dat Voge door MV Agusta nieuw ontwikkelde 800 cc blokken zal gaan gebruiken.
Hoe de nieuwe samenwerking met de QJ Group in dit licht gezien moet worden is dus nogal onduidelijk, zeker in het licht van de genoemde andere samenwerkingsverbanden. Punt is in ieder geval dat MV Agusta duidelijk probeert om flink voet aan de grond te krijgen in China en dat ze dit willen bereiken door gebruik te maken van verschillende lokale spelers.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven