MV Agusta heeft opnieuw een flinke finacniële injectie gehad. In 2018 is er door de aandeelhouders al eens €50 miljoen aan werkkapitaal in het Italiaanse bedrijf gepompt. Nu komt daar een nieuwe kapitaal injectie van €30 miljoen bij. Dit weet MV Agusta te bereiken door het maximale bedrag dat uitgezet mag worden voor aandelen te verhogen met €30 miljoen. In ruil voor deze aandelen, storten de aandeelhouders dus €30 miljoen in het Italiaanse merk. Saillant detail is dat sinds 2019 de Sardarov familie de enige aandeelhouders van MV Agusta zijn. Door deze extra kapitaal injectie komt het totale bedrag dat de Russische familie in MV Agusta heeft geïnvesteerd op €150 miljoen!
CEO Timur Sardarov geeft aan dat er door de nieuwe investering financiële ruimte ontstaat om te werken aan de toekomstplannen. Hierbij geeft hij aan dat er aardig wat financiële druk op het bedrijf stond. Door de €30 miljoen kapitaal injectie kan MV Agusta nu aan zijn financiële verplichtingen voldoen. MV Agusta heeft onder de vorige eigenaren namelijk een flinke schuld opgebouwd, waarvoor in 2017 een aflossingsplan door de rechtbank is goedgekeurd. In totaal zou het toen gaan om een bedrag van €50 miljoen, wat open stond bij verschillende schuldeisers.
Samen met de eerdere investeringen is dat aflossingsplan dus vroegtijdig tot een einde gekomen en is er, in ieder geval volgens de Italiaanse wetgeving, voldaan aan het akkoord met de schuldeisers.
Door de onstane financiële ruimte is er volgens MV Agusta nu dan eindelijk de mogelijkheid om te werken aan het strategische plan voor de aankomende jaren. Waarbij de verwachting is dat er voor dit jaar €100 miljoen aan inkomsten worden behaalt. Het doel is om in de aankomende drie jaar ook drie maal zo groot te worden.
Dit wil MV Agusta bereiken door het ontwikkelen van nieuwe motoren en modellen. Ook in marktsegmenten die voor het Italiaanse bedrijf redelijk nieuw zijn, zoals adventure modellen, maar ook wat MV Agusta ‘elektrische recreationele voertuigen noemt’. Wat in principe neerkomt op e-bikes en de eerder beloofde steps. Of de sinds twee jaar beloofde elektrische Cagiva ook tot de mogelijkheden blijft behoren is niet duidelijk.
Daarnaast ontstaat er op deze manier ook de ruimte om het internationale dealernetwerk uit te breiden. Hiervoor is vorig jaar al de samenwerking aangegaan met het Chinese Qianjiang, die moet zorgen voor een uitgebreid dealernetwerk in China. Opvallend detail is er dat hier in het persbericht met geen woord over gerept wordt, evenals over de verbroken samenwerking met het eveneens Chinese Loncin. De samenwerking is volgens MV Agusta verbroken vanwege de Corona pandemie, waardoor er geen actieve samenwerking meer mogelijk was en “belangrijke werkzaamheden” niet door konden gaan.
Ondanks de verbroken samenwerking wil MV Agusta nog steeds verder met de ontwikkeling van kleine en lichtere modellen voor de Aziatische markt. Waardoor er mogelijkheden ontstaan voor de QJ Group om niet enkel de distributie van MV Agusta op zich te nemen, maar ook de eerder genoemde ‘industriële samenwerking’ vorm te geven.
Foto: Testmotor.nl Test MV Agusta Superveloce 800
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven