Nadat Giovanni Castiglioni eerder deze week aankondigde een nieuwe designbedrijf te starten, komt MV Agusta nu met een persbericht waarin een nieuwe hoofddesigner voor het eigen C.R.C. Designcentre wordt aangekondigd; Stephane Rache (ex-Honda en Yamaha) is de nieuwe ontwerper bij MV. Daarmee lijkt de rol van de zoon van MV Agusta-icoon Claudio Castiglioni binnen het motormerk nu echt uitgespeeld, al is daar officieel tot op heden nog steeds niks over bekendgemaakt.
C-Creative
Al sinds lange tijd wordt het design van elke MV Agusta verzorgd door CRC, een afkorting van Centro Ricerche Castiglioni (later: Castiglioni Research Centre), wat altijd al als onafhankelijk bedrijf van MV Agusta zelf wordt geprenteerd. Deze week kwam er echter bericht dat Giovanni Castiglioni, samen met de bekende designer Adrian Morton en voormalig CRC-CEO Paulo Bianchi, een nieuw designbedrijf opgericht hebben onder de naam “C-Creative”. Daarvoor kreeg het drietal externe investeringen vanuit Sequedge van de Japanse investeerder en kunstliefhebber Kazunari Shirai. Morton is daarbij de grote designnaam (Benelli Tornado Tre – MV Agusta F3, Brutale., Turismo Veloce, Rivale, Superveloce 800, Brutale 1000 etc.) in deze opzet. Hij werd in juni vorig jaar bij C.R.C. na 20 jaar bedankt voor zijn diensten. Ook al opvallend, want Morton is ook een leerling van Massimo Tamurini, de legendarische ontwerper van de Ducati 916 en veel andere iconische modellen en daardoor de verbinding met de Italiaanse motordesignhistorie. Volgens de oprichters zijn de twee C’s in de nieuwe bedrijfsnaam een eerbetoon aan Giovanni’s vader en grote man achter MV Agusta, Claudio Castiglioni. Het bedrijf is gevestigd in de dwergstaat San Marino, qua belasting een aantrekkelijke vestigingslocatie en praktisch om de hoek bij CRC.
Update 25-1-2021: C-Creative maakt bekend gelijk Q-id over te nemen, een designbedrijf met automotive projecten voor Kymco, Loncin, Peugeot Motocycles, Givi en…. MV Agusta. Op de website worden eigenlijk bijna alle bestaande motormerken als “klant” genoemd, al wordt dat verder niet gespecificeerd.
Sardarov
Wat Castiglioni junior’s rol nu exact is blijft wat onduidelijk, mogelijk heeft hij zelf nog enige aandelen in het motormerk nadat dit door de Rus Timur Sardarov werd overgenomen. In eerste instantie werd gemeld dat Giovanni nog “president” was, maar van hem is al zeer geruime tijd niks meer vernomen wat enige betrekking heeft op MV. In de chaotische financiële historie van het Italiaanse cultmerk is er echter vaker gedacht dat de familie Castiglioni volledig uit MV was gestapt, maar bleek dat later toch steeds weer anders te liggen. Daarbij is het merk meerdere malen teruggekocht van de investeerders, al dan niet voor een symbolisch bedrag van 1 euro. Nu liggen de zaken wel iets anders, want C-Creative is in feite een concurrent van CRC, omdat het nieuwe bedrijf zich ook puur op automotive design richt. C-Creative heeft dan ook gelijk een vacature voor een motorcycle designer opengesteld.
C.R.C. Designcentre
Vandaag maken MV Agusta en CRC bekend dat het designbureau haar twee afdelingen samenvoegt in één nieuw ingericht pand San Marino en dat de 30 personeelsleden door investeringen in nieuwe apparatuur nu ook weer vooruit kan. Onder leiding van Brian Gillen (R&D Director bij zowel MV Agusta als C.R.C. Design Center) en de vorig jaar aangestelde Giorgio Mazzotti (Design Director) en Alessandro Volpini (Technical Manager) is nu een nieuwe chief-designer aangetrokken: Stephane Zache, die eerder voor zowel Honda (scooters, NC750X) als Yamaha modellen (re-design XJR1300) ontwierp.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven