In een Europese aanbesteding gaat de Nederlandse politie voor haar motorrijders op zoek naar een leverancier van nieuwe motorlaarzen. De nieuwe laars moet de nu gebruikte TCX Infinity 3 GTX vervangen, dat is een beetje een off-road-achtige, zeer hoge motorlaars met Gore-Tex membraan. Deze aanbesteding volgt op de (deels) nog lopende aanbestedingen voor motorkleding, motorhelmen en politiemotoren.
De politie begint ook deze aanbestedingsronde met een marktconsultatie, waarin vooral informatie uit de markt moet komen over de (on)mogelijkheden die de motorkledingmerken hebben bij de levering van een dergelijke specialistisch product. Toch heeft de politie zelf al wat eisen opgesteld, de laarzen moeten gaan voldoen aan de “EN 13634:2018 & Level 2 2 2 2 WR WAD” standaarden, plus een aantal andere eisen: “hoog model, hoge bescherming van o.a. schenen, goed ademend, soepele zool en een goed voetbed”. Dat laatste omdat er met de motorlaarzen ook lang mee gelopen moet worden.
Vragenlijst voor programma van eisen
Verder stelt de politie nu vragen over maatvoering, sluitingen, inlegzolen, comfort, materiaal (leer/textiel), minimale afname en duurzaamheid. Opvallend genoeg vraagt de politie in dergelijke trajecten officieel altijd alleen informatie uit bij de industrie, terwijl er toch ook veel andere partijen zijn met interessante informatie, zoals (particuliere) veelgebruikers, andere hulpdiensten en fabrikanten van ander (niet motor-gerelateerd) schoeisel.
Weer geen samenwerking met KMAR
De planning is dat de uiteindelijke aanbesteding medio 2024 gaat draaien. Ook nu geldt weer dat de politie bij deze aanbesteding niet samenwerkt met de Koninklijke Marechaussee, die recent al haar motorrijders in het nieuw stak. Daarbij ging het trouwens niet over motorlaarzen, het lijkt er nu op dat die weer komen uit een oudere aanbesteding van onopvallende motorkleding voor de KMAR en andere defensie-afdelingen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven