Skip to main content

Motorrijders krijgen maar 1 procent van alle verkeersboetes in Nederland

Motorrijders kregen in het tweede tertiaal van 2021 in totaal 29.505 bekeuringen, zo blijkt uit de cijfers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die Nieuwsmotor opvroeg. Motorrijders zorgen daarmee nog niet eens voor één procent van alle 2.977.737 verkeersovertredingen die in het tweede tertiaal (mei t/m augustus) van 2021 zijn  geconstateerd. Opvallend genoeg werden motorrijders wel dubbel zo vaak staande gehouden bij een overtreding: dat gebeurde in 10% van de bekeuringssituaties, waar het algemene gemiddelde 5% is. 

Bijna alles voor snelheid 

Van de 29.505 bekeuringen voor motorrijders waren er 23.105 voor overtreding van de maximumsnelheid, dat is 78% van het totaal. In de totaalcijfers zijn snelheidsovertredingen goed voor 84% van de geconstateerde verkeersovertredingen. Feitelijk is het verschil zelf nog iets groter, omdat de motorrijders ook in die totaalcijfers zijn meegenomen en het gemiddelde daarvan dus al iets omlaag halen. Maar, de aantallen van bekeurde motorrijders zijn dermate klein dat ze het totaal amper beïnvloeden. 

Amper staandehoudingen

Motorrijders werden 26.490 keer op kenteken bekeurd, vermoedelijk zullen bijna al deze bekeuringen door automatische apparatuur als flitsers en trajectcontroles zijn uitgedeeld. In 3015 gevallen werd een motorrijder staande gehouden om de bekeuring in ontvangst te nemen, dat is dus bij 10,2% van alle bekeuringen. Bij het totale aantal bekeuringen was dit maar in 5,25 % van het aantal boetes het geval, bijna de helft lager dus. 

Parkeerboetes voor motoren

Behalve snelheidsovertredingen werden er ook nog 986 boetes uitgedeeld voor door rood licht rijden en 145 voor parkeren/stilstaan. Vooral dat laatste aantal valt op, omdat bijna overal parkeren voor motoren is toegestaan. Vermoedelijk komt dit aantal van het kleine aantal steden waar hiervoor aparte regels zijn opgesteld. Ook kan stilstaan op de vluchtstrook een rol spelen. 

Niet echt vergelijkbaar

Overigens zijn de cijfers van motorrijders en andere categoriën niet zomaar op aantal te vergelijken, wat feitelijk zou je misschien naar het aantal bekeuring afgelegde kilometers moeten kijken, maar dat is niet zomaar te doen. In Nederland staan 774.092 motorfietsen op kenteken, dat is ongeveer 8,5% in vergelijking met de 9.107.277 auto’s die geregistreerd zijn, zo blijkt uit cijfers van het RDC. Maar, daarvan worden veel geregistreerde motorfietsen zo goed als nooit gebruikt en is het lastig vast te stellen hoeveel kilometers er nu echt met motoren wordt gereden.

Duidelijk is wel dat dit cijfer bij auto’s veel hoger ligt: in 2019 reed een personenauto volgens het CBS gemiddeld 12.800 kilometer. Voor motoren is dat veel onduidelijker, maar volgens het CBS reden motorbezitters in 2015 gemiddeld 3540 km per jaar. Na wat doorrekenen zou je dan kunnen stellen dat motorrijders zo’n 2,3% van het aantal door auto’s afgelegde aantal kilometers aflegt.


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws