Daar waar de Belgische motormarkt in de afgelopen maanden een neerwaartste trend liet zien in de verkoopcijfers, lijkt daar in oktober verandering in te komen. Afgelopen maand zijn er namelijk bijna 4 procent meer motorfietsen verkocht dan in oktober 2020, waarmee het totaal uitkomt op 1456 verkopen. Dit zijn er 55 meer dan in oktober 2020. Het totaal aan verkopen voor de afgelopen 10 maanden komt hiermee op 23.393, ruim 1,3% meer dan in de eerste 10 maanden van 2020.
Ondanks deze stijging in het aantal verkopen, zijn de cijfers er toch minder positief dan in eerste instantie lijkt. Van de ‘traditionele’ merken zien namelijk alleen Honda en Harley-Davidson betere resultaten dan in oktober 2020. De rest van de top-10 levert alleen meer in ten opzichte van oktober 2020. Op nieuwkomer CF Moto na. Deze Chinese fabrikant stormde in september al de top-10 binnen en doet dat in oktober opnieuw met bijna 30% meer verkochte motorfietsen dan in dezelfde periode 2020.
Toch is het Honda die de meeste motorfietsen wist te verkopen afgelopen maand. Door de tegenvallende cijfers van de andere ‘grote’ merken, is het zelfs zo dat Honda bijna alleen verantwoordelijk is voor de positieve resultaten over oktober. Het Japanse merk verkocht namelijk ruim 112% (!) meer motorfietsen dan in oktober 2020. Dit komt neer op 206 verkochte motorfietsen, 109 meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Yamaha volgt op geruime afstand met 167 verkopen, waarmee er welgeteld 1 motorfiets meer verkocht is dan in oktober 2020. BMW volgt op de derde positie. Bij het Duitse merk blijft het aantal verkopen gelijk aan dan van oktober 2020: 149.
Kijken we naar de cijfers over de afgelopen 10 maanden, dan zien we dat BMW met een marktaandeel van ruim 13,8% marktleider is. Dit komt neer op 3321 verkochte motorfietsen, ruim 8,7% meer dan vorig jaar. Door de goede cijfers van afgelopen maand, komt Honda echter zeer dichtbij. Het verschil bedraagt met 3181 verkopen, op dit moment nog maar 40 motorfietsen. Honda wist in de afgelopen 10 maanden dan ook 33,5% meer motorfietsen te verkopen dan in dezelfde periode van 2020. Yamaha maakt de top-3 compleet met 2653 verkopen, wat neer komt op een marktaandeel van 11,1%. Ondanks dat dit 14% minder is dan in de eerste 10 maanden van 2020, heeft Yamah de derde positie sterk in handen. De achterstand ten opzichte van BMW en Honda is aanzienlijk, maar het lijkt er niet op dat Kawasaki de derde plek nog van Yamaha gaat afnemen. Het verschil tussen beide merken is met ruim 700 verkopen wel erg groot om nog te overbruggen in de resterende maanden.
Top-10 Verkoopcijfers België oktober 2021 | |||
Merk | Aantal | Plus/min | |
01. | Honda | 206 | + 112,4% |
02. | Yamaha | 167 | + 0,6% |
03. | BMW | 149 | – |
04. | Harley-Davidson | 99 | + 19,3% |
05. | Piaggio | 97 | – 15,7% |
06. | KTM | 88 | – 4,4% |
07. | Kawasaki | 74 | -13,9% |
08. | Sym | 58 | – 4,9% |
09. | Triumph | 46 | – 27,0% |
10. | CF Moto | 44 | + 29,4% |
Foto: Testmotor.nl Rijtest Honda CRF1100L Africa Twin
Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven