Piaggio Group meldt vandaag dat uit een nieuw rapport van internationaal merkconsultant Interbrand blijkt, dat haar iconische scootermerk Vespa een merkwaarde van bijna 1 miljard euro vertegenwoordigt. Het rapport van het bekende merkadviesbureau beschrijft het als “een uniek, wereldwijd erkend merk, dankzij de perfecte combinatie van design, levensstijl en Italiaans erfgoed”, waarop de waarde van het Vespa-merk uiteindelijk wordt geschat op 906 miljoen euro.
Sinds 1946 zijn er door het Italiaanse merk meer dan 19 miljoen exemplaren geproduceerd en verkocht, een mijlpaal die in de afgelopen 12 maanden werd bereikt. 2021 was dan ook een sterk jaar voor Vespa, dat haar 75e verjaardag vierde met de lancering van de Vespa 75th Special Series.
“Vespa is veel meer dan een mobiliteitsmerk; het symboliseert kunst, design, technologie en plezier”, zegt Michele Colaninno, Piaggio Group Board Director for Strategy, Products & Innovation. “Vespa is een stijlicoon: haar uniekheid maakt het een van de meest bewonderde en gewilde merken, behorend tot de premium ruimte evenals mode- en lifestylemerken. Om deze reden moeten we het gaan vergelijken met andere wereldwijde merken die verder gaan dan pure mobiliteit. Daarom hebben we Interbrand, ‘s werelds toonaangevende merkadviesbureau, gevraagd om de financiële waarde van het Vespa-merk te bepalen en te analyseren. Dit is geen eindpunt, maar gewoon een nieuw startpunt, terwijl we blijven bouwen aan de toekomst van Vespa.”
Bij het bepalen van de financiële waarde van het merk Vespa maakte Interbrand gebruik van haar eigen merkwaarderingstechnieken, met inbegrip van een uitgebreide reeks bronnen, marktgegevens en kwantitatieve onderzoeken die zijn uitgevoerd in de tien belangrijkste markten van Vespa. Een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan Vespa’s algemene score was het onderscheidende vermogen binnen de branche, dankzij de unieke herkenbaarheid van het productontwerp en het historische erfgoed wat dit Italiaanse icoon kenmerkt. Affiniteit speelt ook een belangrijke rol bij het afleiden van merkwaarde; het benadrukt de sterke positieve gevoelens van klanten ten opzichte van het merk.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven