De KNMV heeft nogmaals aangegeven dat zij het huidige ‘getrapte’ rijbewijs systeem (A1, A2, A) niet zien werken. In 2017 kwamen zij met een soortgelijk bericht naar buiten en het is dus duidelijk dat het nog steeds de agenda van de vereniging passeert. Volgens de vereniging zouden veel jongeren wachten tot ze 24 jaar zijn, en dus oud genoeg voor het volledige A rijbewijs. In de praktijk mag er vanaf 17 jaar gelest worden op een A1 (11kw, 125cc) motorfiets om vervolgens met de leeftijd van 20 jaar door te stromen naar het A2 (max 35kw) rijbewijs. Weer twee jaar later, bij een minimum leeftijd van 22 jaar kan er gooi gedaan worden naar het ‘vol’ rijbewijs.
De KNMV zou liever zien dat jongeren het ‘getrapte’ traject wel afleggen om zo de nodige rijervaring en verkeersinzicht op te bouwen. Om jongeren toch aan de benodigde ervaring te helpen pleit de KNMV voor een verlaging van de minimum leeftijd voor het A1 motorrijbewijs naar 16 jaar. Niet in de laatste plaats om het bromfietsrijbewijs minder aantrekkelijk te maken. In plaats van de vier uur durende opleiding voor het bromfietsrijbewijs zal deze (jonge) groep ook meer uren aan les (twintig tot dertig uur) krijgen om vervolgens op een A1 motorfiets aan het verkeer te gaan deelnemen. Het KNMV ziet nog meer voordelen, zo zullen er minder brom en snorfietsen op de fietspaden rijden en zal de problematiek rond het opvoeren van deze 50cc tweewielers minder aanwezig zijn, een A1 motorfiets beschikt al standaard over meer vermogen.
Het huidige drie fase rijbewijssysteem wordt sinds 2013 centraal gereguleerd en bepaald door de Europese Unie. Echter, in meerdere Europese lidstaten is het mogelijk om vanaf 16 jaar te beginnen aan het A1 rijbewijs. Ook deze lidstaten zijn van mening dat het bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid van jonge bestuurders, na een gedegen opleiding kunnen zij vroeg starten met het opdoen van de benodigde ervaring, aldus de KNMV
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven