In een bericht op haar website meldt de KNMV dat ze voorstander is van een systeem waarbij motorfietsen opnieuw bij de RDW gekeurd moeten worden nadat er een aftermarket uitlaat is gemonteerd. Dit is onderdeel van een bredere geluidsvisie van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, waarbij aangegeven wordt dat ze afsluitingen van wegen “liever niet” zien. De KNMV heeft zich daarnaast aangesloten bij “te luid geluid is uit” van die andere vereniging voor motorrijders, de MAG. Verder zegt men in gesprek te gaan met klagers over geluidsoverlast, maar ook met buurtbewoners, gemeenten en het Rijk om oplossingen aan te dragen.
De keuze voor een extra RDW-keuring bij montage van een andere uitlaat is een opvallende. Dit omdat de fabrikanten van de aftermarket-uitlaten (bijna) altijd aan alle wettelijke Europese voorschriften voldoen, zoals die ook gesteld worden in de meest recente, zeer strenge Euro5-homologatie-eisen. In principe moet dit betekenen dat de aftermarket-uitlaat gecertificeerd is en dus ook bij een extra keuring niet te luid bevonden kan worden. De extra inspanningen en kosten voor een RDW-keuring lijken dan ook overbodig, de uitlaat is dan immers al uitgebreid beoordeeld en volledig goedgekeurd.
“Daarnaast zijn we actief in politiek Den Haag. Hier pleiten we o.a. voor de introductie van een verplichte RDW-keuring bij de montage van een niet-standaarduitlaat bij motorfietsen. Motorrijders vervangen regelmatig de fabrieksuitlaat van een motorfiets met een aftermarketuitlaat die meer geluid produceert. Met de introductie van een verplichte RDW-keuring kan de toegestane geluidsnormering beter én sneller worden gehandhaafd: de agent op straat hoeft alleen te controleren wat voor soort uitlaat is gemonteerd.”
Opvallend is wel dat ook de KNMV geen enkele actie richting de industrie claimt, terwijl motorfietsen van veel motorfabrikanten de laatste tijd juist méér geluid lijken te maken door de toepassing van kleppen in de uitlaat en wisselende nokkenasprofielen. Daardoor wordt er bij het meetpunt onder de opgelegde emissiewaarden gemeten, maar bij hogere toerentallen maakt dezelfde motorfiets alsnog veel meer geluid. Daarnaast prijzen veel importeurs zogenaamde “performance”- of “sport”-pakketten met aftermarket-uitlaten aan (foto), vaak met een gunstige prijsstelling. Maar, ook hier geldt dat deze uitlaten, veelal van Akrapovic, volledig voldoen aan alle wetgeving.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven