De Japanse fabrikant heeft met de H2 HySE de eerste publieke testkilometers afgelegd. De vertoning vond plaats op het circuit van Suzuka, voorafgaand aan de wedstrijd van het EWC. Bijzonder aspect van het prototype is dat deze daadwerkelijk waterstof de verbrandingskamers in drukt om te verbranden. Wat vaker voorkomt is waterstof gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken die een elektromotor aandrijft. Het project vloeit voort uit een initiatief van meerdere fabrikanten uit 2023 om onderzoek te doen naar het toepassen van waterstof als brandstof.
Volgens Kawasaki Motors zelf is het de eerste keer dat een massaproductie fabrikant dergelijke publieke testen uitvoert met een motorfiets die de verwerking van waterstof op deze wijze toepast. De fabrikant is al sinds maart 2023 bezig met het project. Hoewel de motorfiets in de basis een H2 SX betreft, zijn buiten het motorblok ook andere componenten flink aangepast. Hierbij vallen vooral de enorme zijkoffers op, die op de Kawasaki H2 HySE de waterstoftanks verbergen. Beide tanks hebben een inhoud van 25 liter maar ondanks dat zou het rijbereik nog steeds minder zijn als die van het reguliere model.
Het motorblok is oorspronkelijk het 998cc vier-in-lijn blok welke nog steeds is voorzien van een supercharger. Hiermee lost volgens de fabrikant enkele uitdagingen op die ontstaan uit het gebruik van waterstof, omdat voor een optimaal brandstofmengsel een grote hoeveelheid lucht nodig is. Kawasaki geeft geen technische specificaties van de H2 HySE. Wel wordt geclaimd dat door de andere verbrandingseigenschappen van waterstof een betere gasresponse mogelijk is in vergelijking met de benzinevariant. Helemaal uitstootvrij is deze toepassing van waterstof overigens niet. Tijdens het rijden wordt een minimale hoeveelheid olie toegevoegd aan het verbrandingsproces om de smering van het motorblok te waarborgen.
Eerste productiemodel verwacht rond 2030
De fabrikant mikt op medio 2030 dat motorfietsen op waterstof op de markt komen. Wel geven ze hierbij direct aan dat dit afhankelijk is van de infrastructuur en de beschikbaarheid van de waterstof voor de consument. In Nederland kun je op dit moment maar op drie plaatsen waterstof tanken.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven