Bij de terugkeer van het klassieke motormerk Jawa pakt Mahindra, de eigenaar van het merk in Azië, flink door. Op de markt van het nieuwe thuisland India worden binnenkort 100 showrooms geopend, met een eigen aankleding in retro-stijl onder de naam “Jawa Cafe”. Recent kondigde Jawa de eerste drie nieuwe modellen aan: de Jawa, Jawa 42 en de Jawa Perak, waarvan de laatste meer als een special edition cruiser gezien moet worden. Met de meer algemeen gebouwde Jawa en Jawa 42 wil Mahindra de directe strijd aangaan met dat andere grote retro-merk in India: Royal Enfield. Technisache basis voor de nieuwe modellen is de Mahindra Mojo, waarvan er al miljoenen verkocht zijn. De markt van India is enorm: vorig jaar werden alleen daar zo’n 18 miljoen nieuwe motorfietsen verkocht.
Vraag is nog wel of deze zeer doortastende herstart van het cultmerk ook naar Europa doorgetrokken gaat worden. Omdat Mahindra alleen de naamrechten voor Azië bezit, zouden Europese modellen eigenlijk vanuit de slapende fabriek in Tsjechië moeten komen. Die -wat meer exlusieve- modellen komen maar zeer mondjesmaat naar buiten, de originele fabriek lijkt dan ook maar nèt te kunnen overleven als eigendom van technisch bedrijf Jihostroj Velešín. Ongeveer gelijk met de nieuwe Jawa’s liet Mahindra in Europa twee nieuwer uitziende motoren op dezelfde technische basis van de Mojo 300 zien; die werden onder de merknaam Peugeot Motocycles getoond, ook dat merk is door Mahindra opgekocht. Het lijkt er dan ook op dat Mahindra onder de naam Peugeot naar Europa wil komen, maar gezien het moderne uiterlijk van de recent getoond prototypes lijkt dit niet voor retro-modellen bedoeld.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven