Skip to main content

Japanse motorfabrikanten halen 10 procent van alle modellen van de markt

Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki zullen tegen het einde van dit jaar de productie van ongeveer 20 motorfietsmodellen stopzetten, als gevolg van de strengere emissienormen die in de herfst in Japan zullen worden ingevoerd, zo meldt de Japanse krant Nikkei. De modellen waarvan de ‘levensduur’ wordt beëindigd vertegenwoordigen ruim 10% van de ongeveer 190 motoren die de vier Japanse fabrikanten nu nog in hun line-ups voeren. Daarbij gaat het in bijna alle gevallen wel om pre-EURO5 modellen, die al langer niet meer (nieuw) verkocht mogen worden in Europa, maar in Japan en de rest van de wereld nog wel. 

De Japanse motormerken hebben zo’n 40% van de wereldwijde motormarkt in handen, maar Japan heeft eind 2020 zelf pas strengere emissienormen aangenomen, die nu in werking treden voor nieuwe modellen op de eigen markt. Die nieuwe Japanse regels lijken heel sterk op de EURO5 homologatie in de Europese Unie. In de praktijk kunnen de betreffende modellen nog in de USA of andere markten verkocht worden, maar de verkoopcijfers van dergelijke modellen zijn daar dermate klein, dat dit commercieel gezien te weinig oplevert. Resultaat is nu dan ook dat voor die modellen de hele productie ophoudt. 

Honda, ‘s werelds grootste motorfabrikant, stuurt ongeveer 10 van haar 80 modellen met pensioen. Tot de betrokken motorfietsen behoren iconische modellen als de CB400 Super Four, een klassieke motorfiets die in Japan nog steeds nieuw te koop is. Op Honda’s schraplijst staan volgens Nikkei ook modellen als de Gold Wing, wat opvallend is omdat die wel EURO5 homologatie heeft. Yahama stopt nu ook in andere werelddelen met de FJR1300 en Suzuki zal tegen oktober minstens vijf van haar ongeveer 20 modellen van de productielijnen halen, aldus Nikkei. Kawasaki Motors stopte vorig jaar al met het leveren van modellen als de GTR 1400 (foto), die tot nu toe nog wel in de USA worden verkocht. 

Om bestaande modellen te laten voldoen aan de nieuwe uitstootnormen, zullen motorfabrikanten in veel gevallen de motorblokken volledig opnieuw moeten ontwikkelen. Dat is echter kostbaar en “zou de verkoopprijs drie tot vier keer zo hoog maken”, aldus een grote motorfietsfabrikant tegenover Nikkei. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws