In Japan heeft Yamaha vandaag de 2022 Racebase-versies van de YZF-R1 en YZF-R6 aangekondigd, deze kunnen daar besteld worden voor levering in 2022. Gezien de huidige ontwikkelingen in Europa ligt het voor de hand dat soortgelijke versies van (vooral) de R6 hier ook leverbaar worden, nu de verlopen Euro4 homologatie van de populaire supersport 600 ervoor zorgt dat deze niet meer als wegmotor te koop is. Dit is goed nieuws voor de liefhebbers van motorraces en circuitdagen, want hiermee dalen de basiskosten voor circuitmotoren.
In Japan zijn racebase-versies van de supersport en superbike-modellen, vroeger wel whitebody’s genoemd naar de kleur van de toen gebruikte witte racekuipen, al jaren leverbaar voor circuitgebruik. Eigenlijk heel logisch, want nogal wat wat exemplaren worden direct na levering ontdaan van alle zaken voor gebruik op de openbare weg, om ze op te bouwen voor races of circuitdagen. Denk daarbij aan de kuip, verlichting, stuurarmaturen, geluidsisolatie, kentekenplaatbevestiging passagiersvoorzieningen, spatborden, straatbanden, anti-diefstal onderdelen, ABS en milieugerelateerde items als katalysator en de standaard uitlaat. Soms zijn deze weer te verkopen voor straatgebruik, maar vaak is dat niet zo makkelijk.
Door nu ‘kale’ versies uit te leveren met een kuip voor circuitgebruik, zorgt de fabrikant er zelf voor dat ze de fors kunnen verlagen door die circuitversie te ontdoen van al deze overbodige zaken, die dan ook niet meer betaald hoeven te worden. In Nederland kan een motorfiets zonder kenteken ook nog eens zonder BPM worden gekocht, terwijl vaak de BTW via een bedrijf of stichting wordt verrekend. Gevolg: een R6 kan dan zomaar de helft kosten van de verkoopprijs van de straatversie. Het lijkt logisch dat, als deze route voor de R6 eenmaal loopt, er ook racebaseversies van de R1, R7 en R125 gaan volgen.
Yamaha GYTR motordealers voor circuitmotoren
Tot nu toe werden de officiële Japanse racebase-versies dus niet in Europa geleverd, maar door het aflopen van de homologatie van de YZF-R6, staan de zaken er opeens anders voor. De R6 wordt namelijk nog steeds aardig verkocht, maar dan puur voor circuitgebruik als R6 RACE. Daarnaast is Yamaha een aparte salesstructuur voor de racemotoren aan het opzetten, met in Nederland bijvoorbeeld Ten Kate Racing als GYTR-Pro dealer, die dus puur Yamaha racemotoren en -onderdelen verkopen.
Onze bronnen melden nu dat vanaf volgend jaar de Japanse Racebase-modellen zeer waarschijnlijk via deze route leverbaar worden, waarbij de GYTR-dealers ze dan waarschijnlijk weer volledig opgebouwd als circuitmotor gaan verkopen. De GYTR-Pro shops bieden circuitmotoren op verschillende niveaus aan. Daarvan is de kaalste versie de vandaag gepresenteerde Racebase-versie, die dan beduidend goedkoper kan zijn dan een standaard-R6 met alle straatonderdelen er nog op.
Toch volledig opgebouwd
Overigens zeggen Japanse bronnen dat de betrokken motoren in de fabriek -tot nu toe- eerst compleet op de fabriekslijn worden opgebouwd, waarna in diezelfde fabriek de genoemde onderdelen er weer afgehaald worden om weer terug de productie in te gaan. Deze werkwijze zou goedkoper zijn dan ombouw van de volledige productielijn.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven