Het Zwitserse motorbedrijf Egli Motorradtechnik beëindigt haar bedrijfsvoering, zo meldt het zelf op haar website. Egli werd in de jaren ’60 en ’70 wereldberoemd als framebouwer voor bestaande motormerken zoals Vincent. Oprichter was in 1965 framebouwer en tuner Fritz Egli, die snel succes had als framebouwer en tuner. Hij verkocht het bedrijf in 2015, maar nu moet de nieuwe eigenaar de deuren van het bedrijf sluiten, volgens een afscheidsbericht omdat er geen opvolger is. Over enige tijd, vermoedelijk in de tweede helft van oktober 2023, zal er een “garage sale” plaatsvinden om de inboedel te verkopen.
Ondanks intensieve inspanningen konden we geen opvolger vinden voor ons bedrijf in Bettwil. Daarom hebben we met pijn in het hart besloten om de activiteiten stop te zetten. Helaas kunnen wij geen nieuw werk of bestellingen meer aannemen. – Egli Motorcycles
Egli als vervanger ‘kauwgomballenframes”
In 1965 was oprichter Egli één van de framebouwers die het toen bestaande aanbod aan motorfietsen beduidend kon verbeteren met een nieuw frame. Vooral in de periode dat de motorblokken steeds sterker werden maar de frames niet, waren de buizenframes van specialisten als Fritz Egli bijna een voorwaarde om races te kunnen winnen. Vooral met het 1000cc motorblok van een Vincent kon Egli veel, zijn Egli-Vincent motoren werden dan ook een begrip. Egli was naast framebouwer ook tuner van motorblokken.
Egli Motorcycles
Zoals al zijn collega’s, kreeg Egli het moeilijker toen de bekende motormerken zelf het chassis van hun modellen wisten te verbeteren. Het verschil met de kostbare frames van Egli en consorten werd steeds minder, om daarna zelfs omgekeerd te worden: de fabrieksframes uit lasrobots waren vaak beter dan die van de specialisten die alles met de hand maakten.
Egli Motorycles bleef bestaan als bouwer van specials en onderhoudsbedrijf voor bestaande Egli’s. Het is daarnaast nog steeds een grote naam onder echte liefhebbers van de bestaande Egli-modellen, die vooral voor verzamelaars steeds meer waard zijn geworden.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven