Skip to main content

Hoogste rechter: Peugeot Metropolis schendt patent Piaggio MP3

De Piaggio Group laat weten dat het Corte di Cassazione (Hof van Cassatie), het hoogste gerechtshof van Italië, een beroep van Peugeot Motocycles SAS en Peugeot Motocycles Italia tegen een eerdere uitspraak van de rechtbank van Milaan als niet-ontvankelijk heeft afgewezen. Dit betekent dat het de originele uitspraak blijft staan, waarin het Hof van Beroep in Milaan vaststelde dat er op Italiaans grondgebied inbreuk is gemaakt op het “Italiaanse deel van het Europese octrooi” van Piaggio & CSpA.

Miljoen schadevergoeding

Door de uitspraak blijft het verbod op import, export, marketing en reclame van de Peugeot Metropolis in Italië staan, met daarnaast de bepaling dat Piaggio recht heeft op een schadevergoeding. Die schade is voorlopig vastgesteld op ruim een ​​miljoen euro, te betalen door Peugeot Motocycles Italia, overigens een dochterbedrijf van het Indiase Mahindra. De juridische strijd draait al jaren om de kanteltechniek van driewielige motorscooters, zelfs van vóór de overname van het Franse scootermerk door de Indiërs. Dit zou mogelijk betekenen dat de kosten verhaald kunnen worden op de vorige eigenaar, het automerk Peugeot, nu onderdeel van Stellantis.

Et Tu Yamaha?

Het geschonden patent van Piaggio & CSpA heeft specifiek betrekking op het besturingssysteem waarmee een driewielige motorscooter zijwaarts kan kantelen, zoals een conventionele motorscooter dat op twee wielen ook doet. Piaggio overigens is niet de enige met een dergelijk systeem; Yamaha gebruikt dat voor haar Tricity en Niken “Multi Lean Wheel”-modellen, waarvan Piaggio in 2015 ook vond dat haar patent werd gestolen. Over de zaak tegen Yamaha is het sindsdien erg stil, maar in 2017 kocht Yamaha wel een patent van Brudeli Leanster driewielers.

Piaggio was eerst

De MP3 kwam in 2006 als eerste driewieler voor consumenten met twee meehellende voorwielen. Door de dubbele voorwielconstructie viel de MP3 onder de Europese rijbewijswetgeving van het autorijbewijs, wat tot zeer succesvolle verkoopresultaten leidde. Pas in 2013 kwam Peugeot met de Metropolis en in 2014 volgde Yamaha met de Tricity, voorzien van een soortgelijk principe van twee meehellende voorwielen en één achterwiel.

R&D-investeringen betalen zich terug

“De uitspraak van de Corte di Cassazione en de daaruit voortvloeiende definitieve bevinding dat er inbreuk is gemaakt op een patent dat eigendom was van Piaggio & CSpA, benadrukt het belang en de waarde van de technologische resultaten die door de Piaggio Groep zijn behaald met omvangrijke R&D-investeringen, die de Piaggio Groep met haar geavanceerde driewielige voertuigtechnologie van de Piaggio MP3, een leidende positie op de markt verwierf.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws