BMW North America kondigde gisteren aan dat zij 50.000 motoren naar de dealers terughaalt, wegens een mogelijk probleem met de aansluting tussen de brandstoftank en de brandstofpomp. Het gaat hierbij om de 2005-2011 R-serie, 2005-2012 K-serie, 2010-2011 S1000RR en de 2006-2010 HP2. Een complete lijst vindt u hieronder. Bij deze motorfietsen bestaat de mogelijkheid dat er barsten onstaan in de kunststof ring tussen de benzinetank en en de benzinepomp bij sommige (niet nader genoemde) modellen. Volgens BMW is de mogelijke lekkage een combinatie van het uitoefenen van teveel kracht op het plastic flens, en de aanwezigheid van corroderende (roestende) materialen of vloeistoffen. Gevolg is dat er benzine kan gaan lekken als de motor loopt, bij uitgeschakelde motor stopt de lekkage weer, aldus BMW. In Amerika zullen de dealers bij kleine barsten in de kunstof flens deze vervangen, bij grote barsten en/of lekkage wordt er ook een nieuwe brandstofpomp geplaatst. Over een Nederlandse terugroepactie is niks bekendgemaakt. Update: In Europa worden de betrokken motoren niet teruggeroepen naar de dealers maar mogen eigenaren zelf kiezen of ze het betreffende onderdeel direct laten vervangen of een volgende servicebeurt afwachten. BMW zegt hierbij de problemen niet als kritiek in te schatten.
Overzicht 2014 recall BMW benzinetank/kraan:
BMW HP2 Enduro 2006
BMW HP2 Megamoto 2008-2009
BMW HP2 Sport 2008-2010
BMW K1200GT 2006-2008
BMW K1200R 2006-2008
BMW K1200R SPORT 2007
BMW K1200S 2005-2008
BMW K1300GT 2009-2011
BMW K1300S 2009-2011
BMW K1600GT 2012
BMW K1600GTL 2012
BMW R1200GS 2005-2011
BMW R1200GS Adventure 2006-2011
BMW R1200R 2007-2011
BMW R1200RT 2005-2011
BMW R1200S 2007
BMW R1200ST 2005-2007
Link: BMW Group recall notice NHTSA (PDF)
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven