De import van tweedehandsmotoren uit het buitenland steeg in het eerste halfjaar van 2022 naar 10.970 stuks, meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van RDC. De groei ten opzichte van de voorgaande jaren is echter veel groter; na het dal van de corona-pandemie is de zogenaamde ‘grijze import’ explosief gestegen ten opzichte van de periode ervoor.
De dip in de import van occasions is duidelijk aan te wijzen; in 2020 werden er maar 5677 motoren naar Nederland gehaald, toen de import-procedures bij de RDW werden stilgelegd wegens de corona-pandemie. Daarna gingen de cijfers van het eerste halfjaar (H1) in 2021 en 2022 fors omhoog, met voor beide jaren meer dan 10.000 geïmporteerde motoren. Ter vergelijking, in Nederland werden in diezelfde periode 9837 nieuwe motoren verkocht.
Import | Export | |
2022 | 10.970 | 6807 |
2021 | 10.355 | 7206 |
2020 | 5677 | 6279 |
2019 | 8932 | 7203 |
2018 | 7707 | 7196 |
2017 | 7314 | 7458 |
Qua merken zijn de importcijfers te koppelen aan die van de nieuwverkopen. Yamaha verkoopt de meeste motoren, dus worden er ook veel van geïmporteerd. Honda staat dan tweede, omdat er in Europa in het verleden héél veel Honda’s zijn verkocht, wat tot op de dag van vandaag blijft doorwerken.
De export is dan weer gerelateerd aan het huidige ‘wagenpark’ van de 798.000 gekentekende motoren die hier aanwezig zijn. Hier is Honda ook veruit de grootste, omdat de meeste motoren in Nederland van dat merk zijn.
Import | Export | |||
1 | Yamaha | 3860 | Honda | 4054 |
2 | Honda | 2918 | Yamaha | 2400 |
3 | BMW | 2838 | Suzuki | 1900 |
4 | Kawasaki | 2792 | BMW | 1444 |
5 | Harley-Davidson | 1776 | Kawasaki | 1312 |
6 | KTM | 1372 | Harley-Davidson | 588 |
7 | Suzuki | 1248 | Ducati | 268 |
8 | Piaggio | 954 | Triumph | 190 |
9 | Triumph | 890 | Moto Guzzi | 144 |
10 | Ducati | 824 | Piaggio | 136 |
Totaal H1 2022 | 21.940 | 13.614 |
Qua ouderdom van de geïmporteerde occasions valt op dat er vooral veel bijna nieuwe motoren ‘grijs’ geïmporteerd worden. Het zwaartepunt van de importcijfers lag in H1 van dit jaar op motorfietsen uit 2017, er kwamen 953 motoren van dit bouwjaar de grens over. Opvallend is verder dat de import van bijna nieuwe motoren, dus van minder dan één jaar, snel groeit. Vermoedelijk is dit een gevolg van de schaarste aan nieuwe motoren door leveringsproblemen.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
0 | 95 | 79 | 63 | 75 | 91 | 143 |
1 | 234 | 210 | 259 | 186 | 375 | 566 |
2 | 310 | 400 | 467 | 332 | 613 | 698 |
3 | 439 | 526 | 642 | 449 | 838 | 896 |
4 | 446 | 587 | 724 | 502 | 999 | 943 |
5 | 506 | 498 | 692 | 481 | 884 | 953 |
6 | 491 | 474 | 550 | 440 | 807 | 793 |
7 | 492 | 468 | 495 | 341 | 664 | 706 |
8 | 479 | 417 | 500 | 338 | 526 | 635 |
9 | 570 | 454 | 443 | 261 | 440 | 468 |
10 | 511 | 497 | 449 | 219 | 397 | 425 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief