Grijze import gebruikte motoren stijgt hard na corona-pandemie

De import van tweedehandsmotoren uit het buitenland steeg in het eerste halfjaar van 2022 naar 10.970 stuks, meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van RDC. De groei ten opzichte van de voorgaande jaren is echter veel groter; na het dal van de corona-pandemie is de zogenaamde ‘grijze import’ explosief gestegen ten opzichte van de periode ervoor. 

De dip in de import van occasions is duidelijk aan te wijzen; in 2020 werden er maar 5677 motoren naar Nederland gehaald, toen de import-procedures bij de RDW werden stilgelegd wegens de corona-pandemie. Daarna gingen de cijfers van het eerste halfjaar (H1) in 2021 en 2022 fors omhoog, met voor beide jaren meer dan 10.000 geïmporteerde motoren. Ter vergelijking, in Nederland werden in diezelfde periode 9837 nieuwe motoren verkocht. 

Import- en exportcijfers motoren H1

  Import Export
2022 10.970 6807
2021 10.355 7206
2020 5677 6279
2019 8932 7203
2018 7707 7196
2017 7314 7458

Qua merken zijn de importcijfers te koppelen aan die van de nieuwverkopen. Yamaha verkoopt de meeste motoren, dus worden er ook veel van geïmporteerd. Honda staat dan tweede, omdat er in Europa in het verleden héél veel Honda’s zijn verkocht, wat tot op de dag van vandaag blijft doorwerken. 

De export is dan weer gerelateerd aan het huidige ‘wagenpark’ van de 798.000 gekentekende motoren die hier aanwezig zijn. Hier is Honda ook veruit de grootste, omdat de meeste motoren in Nederland van dat merk zijn. 

Import- en exportcijfers merken H1 2022

  Import   Export  
1 Yamaha 3860 Honda 4054
2 Honda 2918 Yamaha 2400
3 BMW 2838 Suzuki 1900
4 Kawasaki 2792 BMW 1444
5 Harley-Davidson 1776 Kawasaki 1312
6 KTM 1372 Harley-Davidson 588
7 Suzuki 1248 Ducati 268
8 Piaggio 954 Triumph 190
9 Triumph 890 Moto Guzzi 144
10 Ducati 824 Piaggio 136
         
  Totaal H1 2022 21.940   13.614

Leeftijd importmotoren

Qua ouderdom van de geïmporteerde occasions valt op dat er vooral veel bijna nieuwe motoren ‘grijs’ geïmporteerd worden. Het zwaartepunt van de importcijfers lag in H1 van dit jaar op motorfietsen uit 2017, er kwamen 953 motoren van dit bouwjaar de grens over. Opvallend is verder dat de import van bijna nieuwe motoren, dus van minder dan één jaar, snel groeit. Vermoedelijk is dit een gevolg van de schaarste aan nieuwe motoren door leveringsproblemen

“Leeftijd” grijze import motoren H1

  2017 2018 2019 2020 2021 2022
0 95 79 63 75 91 143
1 234 210 259 186 375 566
2 310 400 467 332 613 698
3 439 526 642 449 838 896
4 446 587 724 502 999 943
5 506 498 692 481 884 953
6 491 474 550 440 807 793
7 492 468 495 341 664 706
8 479 417 500 338 526 635
9 570 454 443 261 440 468
10 511 497 449 219 397 425

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal - Colofon

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven voor Nieuwsbrief