De Franse premier Elisabeth Borne ziet geen heil in het plan om de snelheid op de Franse snelwegen te verlagen naar 110 km/u. Volgens haar kost dit de Fransen te veel tijd en wil ze de Franse bevolking geen beperkingen opleggen. Een opmerkelijk keuze, omdat Borne in eerste instantie juist een voorstander bleek te zijn van dit voorstel. Met de huidige draai volgt zij dezelfde lijn als de president Emanuel Macron.
Geen beperkingen
Ambtenaren die voor hun werk reizen, wordt echter wel gevraagd om zich te houden aan de 110 km/u. Volgens berekeningen zou dit een brandstof- en uitstootbesparing van 20% opleveren. Borne wil deze bewustheid ook bij de Franse bevolking bewerkstelligen, maar weigert dit concreet te maken door ook daadwerkelijk de maximum snelheid te verlagen. De keuze van Borne om het plan niet door te zetten, lijkt met name ingegeven door de kans op hevige protesten. Zoals de gele hesjes in 2018. In een officiële verklaring laat Borne namelijk weten: “De uitdaging is om adequaat te reageren (in reactie op de energiedoelstellingen red.) en krachtige maatregelen te nemen. Als we echter niet oppassen, houden we niet iedereen aan boord en komen we uiteindelijk niet verder. Hierdoor willen we de Franse burger niets opleggen”.
Volgens een enquette van het Franse dagblad le Parisien zou echter bijna 7 op 10 Fransen bereid zijn hun snelheid op de Franse snelwegen te verlagen tot 110 km/u.
De maximale snelheid van 130 km/u is hiermee overigens in lijn met de secundaire wegen, waar twee jaar geleden een eerdere verlaging naar 80 km/u ook al werd teruggedraaid naar 90 km/u.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven