Skip to main content

Europese motormarkt 2024 kent slechte start

De Nederlandse motormarkt laat groeiende cijfers zien. In de afgelopen drie maanden lag het aantal verkopen op ruim 5.000 motorfietsen. Hiermee is kent het eerste kwartaal van 2024 een stijging van meer dan 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee is de Nederlandse markt echter een uitzondering. Kijken we naar de trend op de Europese motormarkt, dan zien we duidelijk slechte start.

Nederland en België doen het goed

Dat de Nederlandse motormarkt een flinke stijging kent is overigens niet de enige uitzondering. De Belgische motormarkt noteert eveneens positieve cijfers, zij het minder groot dan de Nederlandse markt. In totaal lagen de verkopen in de eerste drie maanden op 6.691 verkopen. Tegenover 6.319 verkopen in Q1 2023. Dit komt neer op een stijging van ruim 5,8 procent. Honda voert de lijst aan met 1.125 verkopen, BMW volgt op de tweede plaats met 970 stuks, terwijl Yamaha de top-3 compleet maakt met 820 verkopen. Eveneens opvallen is de sterke opkomst van Silence. Dit elektrische (motor)scootermerk verkocht 178 stuks. Een stijging van een haast onwerkelijke 1.877 procent! Met deze aantallen dringt het elektrische merk zelfs de top-10 binnen ten koste van Kymco.

Motormarkt Duitsland

De Duitse motormarkt daarentegen kent een slechte start van het jaar. Dit begon al in januari met een daling van 3,5 procent in het segment boven de 125 cc. Opvallender in die maand was echter de flinke daling van 125 cc verkopen van maar liefst 15 procent! Een kleine opleving in februari kon echter niet voorkomen dat de motormarkt in Duitsland het eerste kwartaal alsnog in de min eindigt. Specifieke aantallen worden niet genoemd, maar in Q1 werden in Duitsland wel 2,5 procent minder motorfietsen verkocht dan in Q1 2023.

Motormarkt Engeland

In Engeland zijn de cijfers al niet veel beter. In totaal daalde de markt daar in het eerste kwartaal met 3,7 procent. Opvallend aan de cijfers is wel dat de elektrische verkopen in de lift zitten. De Engelsen maken hierin een onderscheid tussen 4 kW en 35 kW vermogen. Oftewel het onderscheid tussen bromfietsen en daadwerkelijke motorfietsen. Opvallend is dat het aantal elektrische motorfietsen met meer dan 35 kW (48 pk) aan vermogen een stijging kende van maar liefst 114 procent!

Motormarkt Italië

Ook de Italiaanse kende een daling. Tegenover Q1 2023 zijn er in Q1 2024 5,4 procent minder motorfietsen verkocht. De Italianen wijten dit het mindere weer, maar ook aan de blijkbaar historisch goede cijfers van 2023. Positief is ook dat Italië duidelijk het onderscheid maakt tussen bromfietsen, motorfietsen en driewielers. Waarbij de motorfietsmarkt alsnog een kleine stijging weet te noteren van ruim 2,5 procent. Best verkochte model? De Benelli TRK 702.

Motormarkt Frankrijk

In Frankrijk hetzelfde verhaal. Het slechte weer krijgt de schuld van de dalende verkopen. Daarnaast was ook in Frankrijk 2023 een record jaar qua verkopen. Afgelopen periode daalde daar het aantal verkopen echter met 2,2 procent. Frankrijk maakt hierbij weer een andere onderverdeling, namelijk een klasse tot 125 cc (A1) en boven 125 cc. In de 125 cc klasse was de daling zelfs groter, met 4 procent. In de motormarkt boven de 125 cc was de daling in het aantal verkopen dus ‘maar’ 1,5 procent.

BMW GS populair

Na de introductie van de nieuwe BMW R 1300 GS eind vorig jaar, beginnen de verkopen steeds meer op stoom te komen. In Nederland is dit model al de best verkochte motorfiets van 2024 in Q1, in de andere motorlanden is dit niet anders. Zeker niet als we daarbij ook nog eens de BMW R 1250 GS Adventure bij opgeteld wordt. In Italië staat Benelli met de TRK 702 dan wel bovenaan. Op de tweede plaats staat BMW met de R 1300 GS. Eveneens in de Italiaanse top-10 de R 1250 GS Adventure. In Engeland niet anders, ook hiet domineert de BMW R 1300 GS de verkopen. In Frankrijk hetzelfde verhaal. De BMW R 1300 GS staat ook hier bovenaan de verkoopcijfers. Wel weten de Fransen te melden dat de Honda Hornet qua verkopen langzaam maar zeker begint in te lopen. Toch noteert ook de R 1250 GS Adventure hier nog de derde plaats in de verkoop statistieken. Ook Duitsland domineert BMW de top-3. In februari stonden de R 1300 GS en R 1250 GS Adventure zelfs 1 en 2. Nu nestelt de Kawasaki Z900 zich tussenbeide, maar is het ook de BMW R 1300 GS die de lijsten aanvoert. Over de Belgische cijfers per model is er helaas geen informatie.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws