De Nederlandse politie gaat voor 550 fulltime- en 1700 parttime motorrijders op zoek naar nieuwe motorhelmen, die voorzien zijn van een zogenaamde spreek- en luistergarnituur (SLG), in de volksmond beter bekend als een ingebouwde headset. De inschatting van de gebruiksduur per helm is voor de fulltime motorrijders gebaseerd op een gemiddelde levensduur van 2,5 jaar voor een opvallende motorhelm, voor de parttime motoragenten wordt uitgegaan van 5 jaar. Met deze rekenwijze denkt de politie in de looptijd van drie jaar zo’n 650 compleet opgebouwde motorhelmen per jaar nodig te hebben.
Echter, daarnaast gaat het ook om ontwikkeling, levering en onderhoud van de volledige audio-interface, die de communicatie tussen motorrijders en het informatiecentrum van de politie regelt. Dit is een nieuwe benadering, want deze audio-interface voor de motorrijders van de politie is op dit moment nog onderdeel van de contracten voor de levering van de motorfietsen, maar deze aanbesteding loopt volgens de politie af in oktober 2022. De politie laat nu weten het voornemen te hebben om de afname van alle audio interfaces, inclusief bijbehorende dienstverlening, onder te brengen bij de opdrachtnemer die volgt uit de aanbesteding voor de opvallende motorhelm incl. SLG. Nu worden de verbindingsmiddelen nog opgebouwd door HSC voor de BMW‘s en ModiForce (Pon) voor Yamaha, maar nu gaat de complete audio-interface dus waarschijnlijk over van de leverancier van de motor naar die van de motorhelm.
Wel is het zo dat de aanbesteding nu in de eerste fase van een marktconsultatie zit, waarin de markt dus om informatie wordt gevraagd. Op basis hiervan kan er nog veel veranderen in de daadwerkelijke aanbesteding, die daarna drie jaar zal gaan lopen.
Naast de levering van opvallende motorhelmen met SLG moet de nieuwe contractant dan ook meewerken aan doorontwikkeling van bedrade SLG naar draadloze SLG en/of een combinatie van beiden. Denk daarbij aan de installatie, levering, onderhoud en reparatie van (Bluetooth?) audio interfaces voor op de nieuwe politiemotoren, die dus vanaf oktober 2022 gaan rijden. Bij de aanbesteding hoort ook een kleine serie onopvallende motorhelmen, die dan weer aansluiten bij de gisteren bekend gemaakte gunning van onopvallende motorkleding voor de politie.
Aanbesteding politiemotoren in 2022?
Op dit moment zijn er binnen de politie zo’n 1100 politiemotoren, zowel opvallend als onopvallend, in gebruik. De aanbesteding van nieuwe politiemotoren in 2022 lijkt deels een eenvoudig verhaal; BMW heeft met de R1250RT als enige motormerk nog motorfietsen in haar assortiment die passen voor dagelijks snelweggebruik. Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren. Overigens heeft de politie ook de mogelijkheid de huidige tenders voor politiemotoren met maximaal twee jaar te verlengen, al lijkt dat er -door de tekst in deze aanbesteding voor motorhelmen- niet op.
Gebruiksdoel volgens aanbesteding
De politie maakt gebruik van motoren voor de uitvoering van haar werkzaamheden. De hoofden van de motorrijders dienen beschermd te zijn zodat zij hun werk op en naast de motor goed en veilig kunnen uitvoeren. Daarnaast is communicatie van levensbelang voor de motorrijder, tijdens het rijden met een motorhelm dient de motorrijder verstaanbaar te zijn en de ontvangen audio goed te kunnen verstaan. De geluidsbelasting dient hierbij binnen de geldende arbo-norm te blijven.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven