De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft eerder dit jaar een openbare marktconsultatie naar motorkleding en motorhelmen voor de Koninklijke Marechaussee (KMar) en Commando Landstrijdkrachten (CLas) afgerond. Dit was de eerste stap in een Europese aanbesteding voor levering van verschillende motorrijderspakketten, met een totale nettowaarde van zo’n 6,2 miljoen euro. Als resultaat van deze marktconsultatie is nu de eerste daadwerkelijke aanbesteding naar buiten gekomen, die bedoeld is voor de aanschaf van systeemhelmen voor motorrijders, inclusief een geïntegreerd bedraad communicatiesysteem. De aanbesteding is voor een vaste periode van 7 jaar, met een geschatte waarde van € 815.000,-. In eerste instantie gaat het daarbij om ongeveer 310 fluorgele helmen voor de Marechaussee en 135 “civiele” kleurstellingen, maar deze aantallen kunnen fluctueren als gevolg van in- en uitstroom binnen de betreffende legeronderdelen.
De toekomstige opdrachten voor de levering van het motorrijderspakket betref (in concept) de volgende voorlopige perceelverdeling:
- Perceel 1: motorhelmen (excl. motorcrosshelm), geschatte omvang opdracht €1.900.000,- excl. BTW (ROVK (Raamovereenkomst) 4 jaar + 3x optiejaar).
- Perceel 2: motorkleding (leder en textiel), motorhandschoenen, motorlaarzen, motorpakket overige artikelen. Geschatte omvang opdracht € 3.500.000,- excl BTW (ROVK 4 jaar + 3x optiejaar)
- Perceel 3: motorcross pakket. Geschatte omvang opdracht 800.000 euro excl BTW (ROVK 4 jaar + 3x optiejaar)
Deze (voorlopige) perceelverdeling is gemaakt op basis van de eerdere marktconsultatie, waarvoor tien marktpartijen interesse hebben getoond en vier partijen de vragenlijst hebben ingevuld en ingediend. Alle marktpartijen kunnen straks inschrijven op één of meerdere percelen van de opdracht. DMO streefde daarbij volgens eigen zeggen naar een ‘logische en samenhangende opzet van de percelen’. Toch wordt nu gemeld dat “voortschrijdend inzicht heeft er echter toe geleidt om geen perceelverdeling te hanteren, maar de verschillende benodigde producten als separate aanbestedingen te publiceren”.
Nu is er wel gestart met aanbesteding van perceel 1, al is de totale kostprijs wel veel lager dan bij de consultatie werd ingeschat. Dit gebeurde nadat de inkooporganisatie nog eens kritisch heeft gekeken naar het aantal motorrijders dat dagelijks rijdt en dus jaarlijks een nieuwe helm mag bestellen, terwijl anderen die minder vaak op de motor zitten wel langer dan één jaar met een helm kunnen doen. Daarin worden de gevraagde motorhelmen, opvallend voor de KMar en onopvallend (zwart/grijs) voor de CLas, als volgt omschreven:
“De Helm, Systeem, Motorrijder, KMar t.b.v. de motorrijder, KMar, algemeen en motorrijder, KMar, motorpool, wordt gebruikt om de gebruiker bescherming te bieden tegen de voornamelijk in Nederland voorkomende weersinvloeden. Zowel ’s nachts als overdag, bij gebruik op met name verharde openbare wegen. De helm zorgt ervoor dat de genoemde gebruikers zichtbaar (veiligheid) en herkenbaar (politie) zijn wanneer hij/zij bezig is met zijn/haar taak. De gebruiker zal de helm hoofdzakelijk gebruiken wanneer hij/zij een motorfiets bestuurt, regelmatig langer dan 8 uur achtereen. Daarnaast wordt met gebruikmaking van de helm ook lopend opgetreden. Hierbij valt te denken aan het lopend verplaatsen naar/op/van een plaats van delict/calamiteit, te voet regelen van verkeer in combinatie met het geven van (verkeers)aanwijzingen. Daarnaast maakt de helm met het bekabelde communicatiesysteem het mogelijk om te kunnen communiceren via de op/aan de motorfiets aanwezige radio”.
De systeemhelm op de afbeelding wordt als voorbeeld beschikbaar gesteld voor de oude kleurstelling van de helm van de Koninklijke Marechaussee. Bij het nieuwe model zal deze dus voorzien moeten zijn van een fluorgele hoofdkleur. Daarnaast is de looptijd van de tender dermate lang, dat er tijdens die periode misschien nieuwe functies nodig worden, denk daarbij bijvoorbeeld aan een overstap van bedrade naar draadloze headsets voor communicatie. Voor de onopvallende versie gaat het om dezelfde helm, maar nu met de toevoeging :“Hierbij valt te denken aan het lopend verplaatsen naar/op/van een plaats van interesse waarbij hij/zij niet (nauwelijks) herkenbaar is als medewerker van de KMar. Ook het zich verplaatsen van en naar een cursist (rij-instructeur) wordt met gebruikmaking van de helm mogelijk te zijn.”
Geïnteresseerde leveranciers moeten hun offertes indienen voor 15 december 2020 om 09:00 uur.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven