Skip to main content

Dutch TT Assen 2018: aanvoer verkeer prima, afvoer uiterst moeizaam

Als gevolg van nieuwe verkeersmaatregelen was de aanvoer van verkeer naar de Dutch TT Assen flink verbeterd ten opzichte van die van vorig jaar, zo melden zowel de organisatie als bezoekers aan de MotoGP. Ondanks een stremming na een ongeval op de A28 was iedereen op tijd voor het begin van de races, waar dit vorig jaar een flink aantal bezoekers niet lukte als gevolg van files. Hoofdbestanddeel van het nieuwe verkeerssysteem was een volledige dubbele rijstrook naar de parkeerterreinen, paddock en VIP-parkings, met op sommige plekken zelfs drie stroken op de heenweg. Daarnaast was er een nieuwe parkeerplaats aan de Noordkant van het TT-Circuit, op een vel naast de NAM-locatie aan De Haar, vlak bij Witten. Op zaterdagavond waren er wel wat klachten dat de campings in Witten onbereikbaar waren geworden, doordat de toegangswegen opeens “uitgaand eenrichtingsverkeer” waren en kampeerders alleen via zelf gevonden binnendoor-routes naar Witten konden komen. Ondanks dat waren de reacties op de aanvoer zeer positief te noemen. 

De afvoer verliep minder soepel, maar misschien moet daarbij wel beseft worden dat het onmogelijk is om 105.000 bezoekers filevrij van één locatie te krijgen als iedereen tegelijk weg gaat. Punt is wel dat er, net als vorig jaar, bezoekers urenlang vaststonden op verschillende parkeerterreinen, waaronder de nieuwe noordelijke parkeerplaats, de VIP-parkeerplaatsen en de paddock. Op sociale media werd vanuit verschilende plekken aan de speciale Twitteraccount gemeld dat mensen in 3 uur maar 300 meter waren opgeschoven. Ook TT-voorzitter Arjan Bos noemde de afvoer op RTV Drenthe “stroef”, maar volgens hem lag dit vooral aan de maximale capaciteit van de A28, die het verkeer “niet verstouwd” kon krijgen. 

Voor een groot aantal bezoekers was het onmogelijk om vanaf het circuit de N33 of de A28 naar het noorden te nemen, ondanks het reisadvies van het Kernteam om juist de route Groningen-Heerenveen naar het zuiden te nemen. Dit had tot gevolg dat deze bestuurders ook aan moesten schuiven in de files naar het zuiden, om dan bij Westerbork pas om te kunnen keren. 

Om 18:30 uur werd door het Kernteam Verkeer gemeld dat de parkeerplaatsen “voor 80% leeg” waren, maar dat werd niet zo gezien door mensen die nog steeds de paddock niet uit waren of blijkbaar tot de overige 20% behoorden. Daarna begon voor veel automobilisten ook nog een lange serie files op de A28. Om 20:00 stond er over de hele A28 verspreid nog meer dan 35 kilometer file, maar dit was al ten zuiden van Hoogeveen. Om 21:00 uur meldde de ANWB nog 22 kilometer file, maar nu nog zuidelijker; vooral tussen Zwolle en Amersfoort. 

Ook rondom Zwolle was het erg druk, wat ervoor zorgde dat de NS-snelbussen rondom het afgesloten tereinstation Zwolle ook vertraging opliep, wat rondom de TT-afvoer voor overvolle bussen zorgde. Overigens was het überhaupt al een meevaller dat de snelbussen reden, de chauffeurs daarvan deden niet mee aan de landelijke staking in het busvervoer. Geheel toevallig zorgde een defecte bus bij Assen op de A28 nog voor wat extra drukte.

De speciale Twitter account plaatste maar een paar berichten en reageerde niet op de klachten vanaf de parkeerplaatsen. Een woordvoerder van het circuit geeft tegenover Nieuwsmotor aan dat de problemen onderzicht zullen worden, maar dat nu de informatie nog ontbreekt om een meer inhoudelijk reactie te geven. Daarbij werd wel opgemerkt dat het erop lijkt dat dit jaar al het publiek in één keer na de MotoGP-race naar huis ging, waar het vorig jaar meer verdeeld was over de middag. 

Van alle tienduizenden motorrijders is  overigens niet één enkele klacht ontvangen. 

Foto: Peter Denekamp

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws