Het design van het loopvlakpatroon van de Dunlop Geomax MX52 motorcrossband is dermate uniek dat het niet nagemaakt mag worden. Dat claimde bandenfabrikant Sumitomo Rubber Industries (SRI) met succes -samen met de octrooirechten op de bijbehorende techniek- in een langlopende rechtzaak. SRI, eigenaar van de rechten op Dunlop Tyres voor een groot deel van de wereld, trok ten strijde nadat de Chinese bandenfabrikant Timsum een soortgelijk uitziende motorcrossband op de markt bracht.
De motorcrossband heeft aan de zijkant van de band een opvallende “block in block” constructie, wat officieel “Progressive Cornering Block Technology” wordt genoemd. Op hardere ondergrond moet dit bandenprofiel voordelen bieden qua besturing en grip. Het gaat dus niet zomaar over een algemeen blokkenprofiel zoals alle crossbanden die hebben, maar om een speciale, duidelijke herkenbare invulling daarvan.
SRI spande begin 2019 een rechtszaak aan bij de Beijing Intellectual Property Court tegen Timsum Rubber Tyre Weihai Co. Ltd, een Chinees bedrijf dat haar banden produceert en verkoopt onder de merknaam Timsum. Volgens SRI maakte Timsum inbreuk op het intellectuele eigendom van het design van de band en het octrooi op de PCBT-techniek. Na interventie van de rechters kwamen de bedrijven na bijna twee jaar procederen tot een schikking, waarin de Chinese fabriek toegaf inbreuk te hebben gemaakt op de intellectuele eigendomsrechten en ermee instemde alle verdere inbreuken te beëindigen. Tevens zal Timsum een schikkingsvergoeding aan de Dunlop-rechtenhouders betalen.
“Aangezien we ons intellectueel eigendom beschouwen als een onschatbare waarde voor onze groep, zal Sumitomo Rubber Industries agressieve maatregelen blijven nemen om ons intellectueel eigendom te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik of inbreuk.”
De rechten op Dunlop banden zijn overigens een bijzondere constructie; ze liggen in verschillende delen van de wereld bij verschillende bedrijven. In de USA en Azië is dat Sumimoto, in Europa Goodyear en in Maleisië is het merk zelfs een onderdeel van Continental.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven