In het nationale park de Duitse Eifel zijn verschillende gemeenten een campagne gestart tegen geluidsoverlast door motorrijders. Onder de campagne naam “Silent Rider” willen deze gemeenten de geluidsoverlast door motorrijders in het gebied terugdringen. Burgemeester Karl-Heinz Hermanns uit Simmerath geeft hierbij aan dat motorrijders uiteraard gewoon welkom blijven in het populaire gebied. Hij versterkt dit zelfs door te vermelden dat alle gemeenten die deelnemen motorrijders juist van harte uitnodigen om te komen. Wat ze echter met deze campagne willen bereiken is zoals zij zelf zeggen ‘het zwarte schaap’ onder de motorrijders aanpakken en deze bewust maken van de overlast die zij veroorzaken. De gemeenten die deelnemen zijn het eerder genoemde Simmerath, maar ook Heimbach, Hürtgenwald, Nettersheim, Nideggen, Schleiden en Bad Münstereifel. Tevens wordt de actie ondersteund door de Duitse Federale Vereniging van Motorrijders (BDVM). Samen met de BDVM willen de gemeenten onderzoeken wie er verantwoordelijk zijn voor de geluidsoverlast en dus de reputatie van motorrijders schade toebrengen. Tevens willen ze meer wettelijke kaders om de overlast gevers aan te kunnen pakken. De wens is onder andere om strengere regels te hanteren voor het geluid dat motoren mogen produceren en strenger te controleren op illegale uitlaatsystemen die het max aantal Db overschrijden door bijvoorbeeld het verwijderen van de demper. Doel van deze strengere regels en de controle hierop is naast het terugdringen van de geluidsoverlast ook het overtreden van deze regels scherper te beboeten. Naast aansprakelijkheid voor de eigenaar van de motorfiets is de wens er ook om de aansprakelijkheid bij de bestuurder te leggen, daar dit soms verschillende personen zijn. Dit kan volgens de gemeenten onder andere bereikt worden door informatie over de bestuurder verplicht zichtbaar te laten zijn op bijvoorbeeld de helm of voorzijde van de motorfiets. Hoe de initiatiefnemers echter voor elkaar krijgen om de bestuurder zonder staandehouding te beboeten wordt nog onderzocht.
De campagne zelf zal echter pas volledig van start gaan in het voorjaar van 2020, omdat er ook interesse is vanuit andere populaire gebieden zoals Sauerland en Südschwarzwald. Doordat de campagne nog grondig voorbereid dient te worden en de initiatiefnemers de andere regio’s de mogelijkheid willen geven zich aan te sluiten, zal de campagne dus pas volgend jaar echt van start gaan.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven