Skip to main content

Ducati presenteert de 2025 Streetfighter V4 en V4S

Ducati heeft de onthulling van drie nieuwe modellen in de komende 2 weken aangekondigd via online afleveringen van de Ducati World Première 2025. Vandaag werd als eerste de Streetfighter V4 en V4S gepresenteerd. Op donderdag 5 december zal onder de titel  ‘Unlock Everyday Adventure’ de tweede nieuweling openbaar worden gemaakt, waarna op 8 december nog een ‘belangrijke nieuwigheid’ wordt gepresenteerd. Voor 2025 timmert Ducati flink aan de weg dus, want voor 2025 werden o.a. ook al de vernieuwde Scrambler, Multistrada V4, V4 S en Pikes Peak als ook de Panigale en Streetfighter V2 aan het publiek bekend gemaakt.

Streetfighter V4

De Streetfighter V4 is gebaseerd op de nieuwe Panigale V4 Superbike die al in juli werd geïntroduceerd. Ontdaan van zijn kuipen en voorzien van een hoog en breed stuur en een gewicht van 189 kg levert het een vermogen van maar liefst  214 pk. Dat de Streetfihter afgeleid is van de Panigale V4 is nu duidelijker dan ooit: de motor heeft dezelfde configuratie als de Superbike met een verschil van slechts 2 pk en ook de electronica en het chassis zijn direct afgeleiden.

Voor het eerst heeft Ducati ervoor gekozen om de technologie en prestaties van de Panigale V4 direct over te brengen naar de naked Streetfighter zonder ergens op te besparen waardoor deze het beste van beide werelden moet gaan combineren: Track handling als een superbike en het plezier op straat als van een echte naked.

Desmosedici Stradale-motor

De indrukwekkende vermogen/gewichtsverhouding van 1,13 pk per kg wordt verkregen uit een lichtere en krachtigere motor (+6 pk) met Euro5+ homologatie. De Streetfighter V4-motor is afgeleid van die van de Panigale V4, met een nog directere link dan het vorige model en is nauw afgeleid van die van de Ducati MotoGP-motoren waarmee hij tal van technische oplossingen deelt, te beginnen met de motorconfiguratie. Het heeft een 90° V4 met desmodromische klepbediening met tegengesteld draaiende krukas en Twin Pulse-timing, waardoor de Streetfighter V4 een geluid krijgt dat erg lijkt op dat van de Desmosedici GP.

Het blok heeft een nieuw distributiediagram gekregen in vergelijking met het vorige model met nokkenassen waarvan het profiel veranderd is met een hogere liftwaarde. Ook beschikt de Streetfighter V4 voor het eerst ook over inlaatkanalen met variabele lengte waardoor zowel het maximale vermogen als de handling tegelijkertijd worden vergroot. De Desmosedici Stradale-motor is Euro5+ gehomologeerd, levert 214 pk bij 13.500 tpm en heeft een maximaal koppel van 12,2 kgm bij 11.250 tpm. Waarden die stijgen naar 226 pk als de circuitconfiguratie met de door de  Performance by Akrapovič-race-uitlaat wordt gebruikt.

Ontwerp

Het ontwerp van de nieuwe Streetfighter V4 behoudt het onmiskenbare Streetfighter-DNA en zijn Panigale-aard ontdaan van de kuip, met nu meer evenwichtige verhoudingen en volumeverdeling tussen de voor- en achterkant.

Aan de achterkant is het full-LED-lichtcluster functioneel verdeeld in twee delen, wat die dubbele C genereert die de sportiefste Ducati’s kenmerkt. De 16-liter tank, die bijzonder smal is en wordt gekenmerkt door een zeer duidelijke schouderpartij, wordt weerspiegeld in de grotere aanwezigheid van de staart die naar achteren toe meer is verlengd met een kortere kentekenplaathouder die lager is geplaatst dan de Streetfighter V4 uit 2024.  

Tot slot konden de naar voren hellende dubbeldekkervleugels, een kenmerkend element van de Streetfighter V4 sinds de eerste versie, niet ontbreken. Ook houdt de uitlaat die onder de motor is geplaatst het zwaartepunt laag zodat er een duidelijk zicht is op de nieuwe dubbelzijdige Hollow Symmetrical Swingarm.

Ergonomie

De zitpositie van de nieuwe Streetfighter V4 is afgeleid van die van de Panigale V4, maar is gedefinieerd met het tweeledige doel om de controle over het voertuig te verbeteren en het comfort te verhogen, met name voor langere rijders.

De combinatie zadel-tank biedt dankzij de grotere ruimte meer bewegingsvrijheid in lengterichting en maakt het natuurlijker om de aerodynamische houding aan te nemen en te behouden. Een diepe uitsparing in het bovenste gedeelte voorkomt interferentie met de kinbeschermer van de helm.

Tegelijkertijd ondersteunt het achterste gedeelte van de tank, in combinatie met de zijpanelen en de vorm van het zadel, de rijder beter tijdens het remmen, het ingaan van bochten en het nemen van bochten. De rijder kan zich gemakkelijker met zijn knieën verankeren om de deceleratie en het uit het zadel hangen tegen te gaan wanneer de motorfiets zich in een bocht bevindt, waardoor de armen minder worden belast en dus minder vermoeid raken.

Vergeleken met de vorige Streetfighter V4 is de kromming van het stuur naar achteren verplaatst. Nu 10 mm dichter bij de rijder en de voetsteunen zijn lager en meer naar voren en 10 mm verder naar binnen geplaatst. Dit verhoogt het comfort voor de rijder zonder de bodemvrijheid in gevaar te brengen. Tot slot voeren de twee geleiders in de zijpanelen warme lucht weg van de benen van de rijder, wat het thermisch comfort verbetert.

MotoGP afgeleid chassis

Het chassis van de Streetfighter V4 is rechtstreeks afgeleid van de nieuwe Panigale en is volledig nieuw. Het voorste frame is daarom lichter (3,47 kg in gewicht ten opzichte van de vorige 4,42 kg) en aangepast in stijfheid ten opzichte van het vorige model (-39% lateraal) om meer vertrouwen te bieden bij het leunen en meer effectiviteit bij het nemen van de apex en het behouden van het traject.

Bovendien verbetert de dubbelzijdige Ducati Hollow Symmetrical Swingarm de tractie bij het uitkomen van bochten en het gevoel van de rijder bij het accelereren, met een vermindering in laterale stijfheid (-43% vergeleken met de enkelzijdige swingarm van het vorige model) en een algehele vermindering van de swingarm-gesmede achterwielcombinatie van 2,9 kg. Op de Streetfighter V4 S wegen de gesmede aluminium velgen met vijf tangentiële spaken, geïnspireerd op die van de DesmosediciGP, slechts 2,95 en 4,15 kg, respectievelijk voor en achter.

Eletronische ondersteuning

De 2025 Streetfighter V4 is in feite uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen. Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. Het DQS 2.0 systeem maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de hoekpositiesensor van de versnellingstrommel, waardoor een schakelstang zonder microschakelaars kan worden gebruikt en de rijder dus een directer gevoel krijgt met minder slag.

Uitvoeringen en prijs

De nieuwe Streetfighter V4, verkrijgbaar in de uitvoeringen V4 en V4 S, met Öhlins vering en stuurdemper, gesmede velgen en lithiumbatterij, staat vanaf maart 2025 bij de dealers. Beide zijn verkrijgbaar in een configuratie met één zitplaats, met passagiers set als accessoire. 


Prijzen in België: V4 €24.990 – V4 S €28.49
Prijzen in Nederland: V4 €28.990 – V4 S €33.190

Specificaties Streetfighter V4 S

  • Kleurstelling: Ducati Red met Urban Grey frame, zwarte velgen en matzwart voorspatbord
  • Desmosedici Stradale motorblok 1,103 cc
  • Maximumvermogen van 214 pk bij 13.500 tpm
  • Maximumkoppel van 120 Nm bij 11.250 tpm
  • Rijklaar fewicht zonder brandstof: 189 kg
  • 16 liter aluminium tank
  • Ducati Electronic Suspension (DES) 3.0
  • Öhlins NIX-30 voorvork met Öhlins Smart EC 3.0 controlesysteem
  • Öhlins TTX 36 schokdemper met Öhlins Smart EC 3.0 controlesysteem
  • Öhlins stuurdemper met Öhlins Smart EC 3.0 controlesysteem
  • Gesmede aluminium velgen
  • Lithium accu
  • Remsysteem met Brembo Hypure™ monoblok remklauwen
  • Pirelli Diablo Rosso IV Corsa banden met 200/60 achterband
  • Vleugels in biplane configuratie en geïntegreerd ontwerp
  • Elektronicapakket van de laatste generatie met 6-assige inertiemeeteenheid (6D IMU):
  • Race eCBS met cornering functionaliteit;
  • Ducati Traction Control (DTC) DVO,
  • Ducati Slide Control (DSC),
  • Ducati Wheelie Control (DWC) DVO,
  • Ducati Power Launch (DPL) DVO,
  • Ducati Quick Shift (DQS) 2.0, Engine Brake Control (EBC),
  • Ducati Vehicle Observer (DVO).
  • Snelle niveauwijziging knoppen
  • Nieuw 6,9” full TFT dashboard met 8:3 beeldverhouding
  • Rijmodus (Race, Sport, Road, Wet)
  • Full-LED koplamp met dagrijverlichting
  • Configuratie met één zitplaats (accessoire voor passagierskit)
  • Voorziening voor Ducati Data Logger (DDL) en Ducati Multimedia System (DMS)

Specificaties Streetfighter V4

  • Dezelfde standaarduitrusting als de Streetfighter V4 S, behalve;
  • Rijklaar gewicht zonder brandstof: 191 kg
  • 43 mm Showa Big Piston voorvork (BPF), volledig verstelbaar
  • Sachs monoshock, volledig verstelbaar
  • Sachs stuurdemper
  • Vijfspaaks lichtmetalen velgen
  • Loodzuuraccu

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws