Skip to main content

Ducati onthult Superquadro Mono eencilinder motorblok

Ducati begint weer met de productie van eencilinder motorblokken voor wegmotoren, 30 jaar na de legendarische Supermono 550. Het nieuwe motorblok wordt door Ducati Superquadro Mono genoemd, heeft een cilinderinhoud van 659 cc en is uitgerust met Desmodromische kleppenbediening. De Superquadro Mono wordt gebruikt in een nog te onthullen model, er komt ook een mildere versie in motorfietsen voor A2-rijbewijshouders.

De nieuwe eencilinder is gebaseerd op de Panigale 1299-motor, de 1285 cc Superquadro V-Twin. De Superquadro Mono heeft niet alleen de zuiger met een diameter van 116 mm van de ‘halve’ Panigale V2-motor, maar ook de vorm van de verbrandingskamer, de titanium inlaatkleppen met een diameter van 46,8 mm, de stalen uitlaatkleppen van 38,2 mm en het desmodromische klepbedieningssysteem.

Desmo

De naam Superquadro komt van de extreme verhouding tussen boring en slag waardoor, dankzij de zeer korte slag, rotatiesnelheden kunnen worden bereikt die typisch zijn voor racemotoren. Bij de Superquadro Mono is deze verhouding 1,86 dankzij een slag van slechts 62,4 mm. De boring van 116 mm maakt het gebruik van kleppen met een grote diameter mogelijk, wat echter niet mogelijk zou zijn zonder het desmodromische deel. Dit systeem, dat Ducati ook op de MotoGP-motoren gebruikt, zorgt ervoor dat de beperkingen die normaal door klepveren worden opgelegd, worden overwonnen, waardoor extreme kleplift mogelijk is. Op deze manier draagt het desmodromic-systeem aanzienlijk bij aan zowel de prestaties als aan de mogelijkheid om zeer hoge rotatiesnelheden te bereiken.

Euro5 homologatie

Dankzij deze techniek levert de Superquadro Mono een maximumvermogen van 77,5 pk bij 9.750 toeren en kan hij 10.250 tpm halen. Het koppel, waarvan de maximale waarde 63 Nm bedraagt bij 8.000 tpm, wordt volgens Ducati bijzonder gunstig verdeeld, wat resulteert in een lineaire en benutbare vermogensafgifte. Dit alles met inachtneming van de limieten van de Euro 5-homologatie. In raceconfiguratie met een speciale Termignoni-uitlaat kan de eencilinder een maximaal vermogen van 85 pk bij 9.500 tpm. bereiken.

Technische gegevens Ducati Superquadro Mono

  • Verticale eencilindermotor van 659 cc
  • Boring x slag 116 x 62,4 mm
  • Compressieverhouding 13,1:1
  • Maximaal vermogen 57 kW (77,5 pk) bij 9.750 tpm – 85 pk bij 9.500 tpm met Termignoni race-uitlaat
  • Maximaal koppel 63 Nm bij 8.050 tpm – 67 Nm met Termignoni race-uitlaat
  • Aluminium cilinderloop
  • Euro 5+ homologatie
  • Desmodromisch bediende kleppen met dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder. 46,8 mm titanium inlaatkleppen, 38,2 mm uitlaatkleppen.
  • Asymmetrische krukas gemonteerd op hoofdlagers met verschillende diameters
  • Dubbele balancerende tussenas met regelfunctie van de water- en oliepompen
  • Oliebadkoppeling met meerdere schijven, servoaangedreven en met antihop-functie
  • Semi-dry-sump-smering met opvoerpomp en terugwinningspomp
  • Brandstoftoevoer via een ovaal gasklephuis met een equivalente diameter van 62 mm
  • Zesversnellingsbak met mogelijkheid tot montage van de Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
  • Olie verversen elke 15.000 km
  • Controle en eventueel afstellen van de klepspeling elke 30.000 km

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws