Skip to main content

Ducati en QJ Motor tonen automatische schakelassistent

Het afgelopen jaar hebben meerdere fabrikanten modellen geïntroduceerd met een (soms deels) geautomatiseerde versnellingsbak. In 2024 introduceerden Yamaha, BMW en KTM diverse geassisteerde en automatisch geschakelde modellen, waarbij elk merk duidelijk een eigen invulling gaf aan de technische uitvoering hiervan. Patent tekeningen tonen nu dat ook Ducati bezig is met een gelijksoortig systeem en laat ook QJ Motor beelden zien van een nieuw model met automatische versnellingsbak.

Ducati behoudt zich vooralsnog op automatische koppeling

Waar elk merk op eigen wijze componenten van de versnellingsbak automatiseert, heeft Ducati nu een patent vastgelegd met opnieuw een nieuwe techniek. Bij Ducati is er nog geen sprake van een automatisch geschakelde versnellingsbak, maar zou handmatig koppelen met het nieuwe systeem niet meer noodzakelijk zijn. Wel blijft dit mogelijk. In het vastgelegde patent van Ducati is te zien dat het een soortgelijk systeem heeft ontwikkeld zoals de Honda E-clutch. Bijzondere aspect is dat de bediening middels de hendel nog mogelijk blijft en dat dit zoals vertrouwd bij Ducati middels hydrauliek gaat. 

Bron: Visordown.com

Nieuwe QJ Motor SRK met volledig automatische versnellingsbak

Het Chinese merk QJ Motor staat bekend om het enorm brede assortiment aan modellen die de fabrikant aanbiedt. Het laatste gepresenteerde model is de SRK 500 RA, met als bijzonder aspect de automatisch geschakelde versnellingsbak. Het nieuwe model beschikt over een 449 cc, tweecilinder motorblok met 53,1 pk. Schakelen gebeurt automatisch of via de knoppen aan het stuur. Bijzonder is dat het merk ervoor gekozen heeft het voetpedaal voor de achterrem volledig weg te laten en hiervoor een hendel aan de linker stuurhelft te monteren. 

Wanneer de QJ Motor SRK 500 RA beschikbaar wordt en wat deze gaat kosten is nog niet bekendgemaakt. Wel geeft de Chinese fabrikant op de website aan dat het nieuwe model voldoet aan de Euro5+ normering. 

Bron: QJ Motor Socials

Duidelijke interesse van grote merken

Hoewel Honda voorheen de grootste speler was met de DCT versnellingsbak, zijn fabrikanten er eerder niet in geslaagd om met automatisch geschakelde motorfietsen goede verkoopaantallen te bereiken. Toch kwamen meerdere grote fabrikanten vorig jaar met nieuwe modellen om opnieuw in deze niche van de motormarkt te stappen. Nadat bijvoorbeeld Yamaha het nieuwe Y-AMT systeem debuteerde op de MT-09 als optie, is de nieuwe Tracer 9 GT+ zelfs uitsluitend leverbaar als automaat.

Wat bijzonder is dat bij elk merk het duidelijk verschilt hoe dit technisch bewerkstelligd wordt en hoeveel de berijder zelf nog zou kunnen bedienen. Zo kiest BMW ervoor dat zelfstandig schakelen middels een voetpedaal nog steeds mogelijk is, waarbij het bij Yamaha uitsluitend te doen is middels de schakelaars aan het stuur. KTM combineert beide. Verkoopcijfers van automatisch geschakelde modellen zijn niet bekend, maar desondanks blijkt de interesse voldoende dat ook andere merken bezig zijn met deze niche.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws