De 1299 Panigale R Final Edition luidt het einde van het tweecilinder tijdperk in. Ducati presenteert tijdens de WSBK-race op Laguna Seca namelijk de 1299 Panigale R Final Edition als een eerbetoon aan het Ducati tweecilinder tijdperk en zal daarmee de geschiedenis ingaan als de laatste tweecilinder Superbike voordat aan een nieuw hoofdstuk wordt begonnen met de al lang verwachte (productie) 1000cc Superbike-V4. Deze zal waarschijnlijk tijdens de Eicma in het najaar worden gepresenteerd.
De Panigale Final Edition is dan ook Ducati ’s best presterende tweecilinder ooit met een van de race afgeleid frame en suspension. Aan vermogen geen gebrek dus bij de laatste tweecilinder. Het 1299 Superleggera Superquadro blok komt tot 209 pk bij 11.000 rpm en heeft een koppel van 142 Nm bij 9.000 rpm. De chassisopstelling met Öhlins ophanging is daarentegen gelijk aan dat van de Panigale R en het gewicht is, door de airbox te integreren in het lichte monocoque frame, zeer laag gehouden tot 179 kg gewicht (nat, zonder brandstof).
Wat elektronica betreft, is de 1299 Panigale R Final Edition voorzien van een Bosch IMU en bochten-ABS, Ducati Wheelie Control, Traction Control, een motorremregeling en een quick shifter voor op- en terugschakelen. Al deze systemen kunnen naar wens gepersonaliseerd worden in de gekozen rijmodus; Race, Sport en Wet. Naast deze high performance features is er een Akrapovič uitlaatsysteem en is het rood-wit-groene kleurenschema met rode wielen geheel nieuw, wat van de 1299 Panigale R Final Edition een uniek collector’s item maakt. De Final Edition komt beschikbaar als een genummerde serie (maar niet beperkt) en heeft een Euro 4 goedkeuring. Met een prijs van 45.100,- euro hangt er wel een stevig prijskaartje aan de 1299 Panigale Final Edition, maar dan heb je ook wel wat bijzonders.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief