De door Bajaj in India gebouwde, lichte Triumph Bonneville is met een aantal strategisch verspreidde ‘spyshots’ voorgesteld aan het toekomstige publiek. Het uiterlijk van de nieuwe motorfiets met “tussen 250 en 600 cc” blijft zeer dicht bij de bekende Bonneville-look, waardoor het model zal gaan concurreren met populaire, lichte retromodellen van merken als Royal Enfield, BSA en Jawa, die in India allemaal nieuw leven ingeblazen kregen.
Over technische zaken of cilinderinhoud wordt nog niks gemeld, maar dat de cilinderinhoud van de eencilinder tussen de 250 en 650 cc ligt, staat wel vast. Zo zegt Triumph’s Chief Product Officer Steve Sargent tegen MCN: “de samenwerking met Bajaj draait om motorfietsen met een middelzware capaciteit. Je zou kunnen zeggen dat deze middenklassers waarschijnlijk beginnen bij 250 en oplopen tot zo’n 650 cc. Dus we werken aan motorfietsen in dat capaciteitsbereik”. Dit lijkt ook een logische keuze, Triumph is immers zelf prima in staat om een middenklasser vanaf 650 cc te ontwikkelen en bouwen.
Met de lichte Triumph hoopt het Engelse merk vooral de motormarkt in Azië te bereiken, waarbij het wel de uitdaging is om de huidige fanbase niet van zich te vervreemden. De foto’s laten al zien dat er daarom vooral alles aan gedaan zal worden om de Engelse afkomst van de nieuwe motor te onderstrepen. Maar, zoals -zo goed als- alle Triumph’s tegenwoordig in Thailand worden gebouwd, zal de nieuwe “Baby Bonnie” ook niet in de UK zelf gemaakt worden.
Daarvoor is de samenwerking met het een bestaande Aziatische grootmacht aangegaan, in dit geval Bajaj uit India. Een dergelijke samenwerking tussen een bekend ‘Westers” motormerk en een bestaande fabrikant in de toekomstige markt is ondertussen heel normaal: BMW Motorrad (TVS India), KTM (Bajaj India), MV Agusta (Qiangjiang China), Harley-Davidson (ook Qiangjiang) gingen Triumph al voor.
Pikant details is wel dat Triumph’s partner Bajaj ook voor 49% eigenaar is van de KTM-groep, wat betekent dat er straks uit één Indiase fabriek niet alleen lichte modellen van Bajaj zelf rollen, maar ook van KTM, GasGas, Husqvarna en nu dus ook Triumph.
Foto’s beschikbaar gesteld door MCN

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven