Voor motorrijders die deze week of komend weekend gaan motorrijden, is het goed te weten dat de jaarlijkse Europese Flitsmarathon aan de gang is. Het zwaartepunt ligt op vrijdag 21 april, maar ook de dagen ervoor en erna wordt er in een aantal Europese landen veel meer geflitst dan normaal.
Vooral in delen van Duitsland is de jaarlijkse jacht op snelheidsovertreders dit jaar weer groots aangekondigd, maar in zowel Nederland als België blijft het vanuit de politie nog stil. Dit kan twee dingen betekenen: er is dit jaar geen Nederlandse Flitsmarathon, of de politie wil het stilhouden tot er resultaten zijn. Wel is duidelijk dat een grootscheepse aankondiging, inclusief kant-en-klaar informatiemateriaal, dit jaar niet is ingezet. In vorige jaren werd vooraf nog trots vermeld dat er in 26 Europese landen extra op snelheidsovertredingen werd ingezet, waarbij in 2019 in heel Europa nog 250.000 bekeuringen werden uitgedeeld.
Flitsmarathon 2022: 3,1 miljoen voertuigen gecontroleerd
In 2023 wordt voor de tiende keer de Europese Flitsmarathon gehouden. In 2022 deden 19 landen mee aan de Speed Marathon. Toen controleerden meer dan 14.900 politieagenten ruim 3,1 miljoen verkeersdeelnemers op hun snelheid bij maar liefst 10.500 controleposten. Daar constateerden ze 104.315 overtredingen, waarbij 27.963 chauffeurs aan de kant werden gezet om een boete te krijgen. Andere 76.352 chauffeurs kregen een boete per post. Van tal van overtreders werd het rijbewijs in beslag genomen. – Bron: Roadpol
Flitsen als annual flagship enforcement event
De speedmarathon is een Europa-brede actie als onderdeel van de zogenaamde Speedweek. Dit wordt georganiseerd door het European Roads Policing Network (ROADPOL), een Europees samenwerkingsverband van nationale politiediensten waaraan ook de Nederlandse politie deelneemt. ROADPOL noemt de Speed Marathon zelf haar “annual flagship enforcement event”.
Nederlandse politie doet mee, maar….
De Nederlandse politie lijkt iets minder enthousiast dan voorgaande jaren. Een woordvoerder van de korpsleiding van de Nederlandse politie zegt tegen Nieuwsmotor “wel mee te doen”, maar dat de daadwerkelijke inzet door eenheden zelf wordt beslist, dat ze daartoe geen verplichting hebben, dat er niet naar een specifieke dag wordt gekeken en dat er toch al elke dag wordt gecontroleerd.
Snelheid jaarlijks oorzaak 25.000 dodelijke verkeersongevallen
“Snelheid op zich is niet gevaarlijk, maar te hard rijden wel – zeker in combinatie met andere risicofactoren, zoals gemengd verkeer met auto’s, vrachtwagens, motoren en bussen op de snelweg of auto’s, fietsen en voetgangers in de bebouwde kom. Snelheidsovertredingen zijn de belangrijkste oorzaak van ongeveer 25.000 dodelijke verkeersongevallen in Europa”, aldus Henk Jansen van de Nederlandse politie, als secretaris van de Operationele Werkgroep van ROADPOL. “En de boetes zijn niet het doel, maar slechts het middel. Het doel is om chauffeurs bewust te maken van hun gevaarlijke gedrag”, aldus Jansen.
Blitzmarathon in deel van Duitsland
In Duitsland laat de politie weten dat er niet in alle deelstaten genoeg capaciteit is. De politie doet wel vanaf 17 april (gisteren dus) mee aan de “Blitzmarathon” in Baden-Württemberg, Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts, Saksen, Saksen-Anhalt, Sleeswijk-Holstein en Thüringen. In Beieren, Hamburg en Hessen richten ze zich alleen op 21 april, komende vrijdag dus. Berlijn, Bremen en Saarland zijn er dit jaar niet bij. De redenen volgens de ADAC: “capaciteitsknelpunten of twijfels over het nut”.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven