Na paniekerige berichten over nieuwe stickers voor benzinepompen en motorfietsen, is het stof na het eerste nieuws nu wat gaan liggen. Daarbij lijkt de doelstelling van de EU wat weggezakt, maar die is juist om voor heel Europa één systeem te gaan gebruiken, nu kom je er vaak moeilijk uit bij een buitenlandse benzinepomp. Zoals altijd zorgt een dergelijke “harmonisatie” ervoor dat (bijna) iedereen aan iets nieuws moet wennen om zo tot één systeem te komen; als er niks zou moet veranderen was een centrale regel immers niet nodig. Denk maar aan de invoering van de Euro; die betekende dat eerst iedereen aan iets nieuws moest wennen, om daarna allemaal hetzelfde systeem te kunnen gebruiken. Tijd om de balans op te maken en te zien wat er nu voor motorrijders echt gaat veranderen:
- Zowel op tankstations als op nieuwe motorvoertuigen moeten vanaf nu (kleine) stickers worden aangebracht. Op het pompstation moet de sticker aangeven welke soort brandstof wordt verkocht, op het motorvoertuig welke soorten brandstof het aankan om te rijden. Op de tank van nieuwe motoren moeten daarom vanaf nu ook stickers worden aangebracht, die eruit zien zoals hieronder op de foto te zien.
- Als letters en vormen hiervoor zijn gekozen: E voor benzine in een rondje, B voor diesel in een vierkantje. Na die letter volgt een cijfers dat aangeeft hoe groot het percentage biobrandstof is. Oftewel: E5 is benzine met maximaal 5% biogehalte. Dat biogehalte scheelt per land, vandaar dus dat er verschillende cijfers na de E kunnen komen.
- Op een motorfiets zal in veel gevallen op de tank een sticker zitten met E5 èn E10, omdat moderne motorfietsen deze twee meestgebruikte versies (met 5% en 10% biobestanddeel) prima aankunnen.
- Voorlopig is er weinig aan de hand. Bovenop de groene tankpistolen voor benzine (in Nederland zijn die nou eenmaal groen) komen kleine stickers met E5 of E10 (in Nederland hebben we 5 of 10% biotoevoeging in de benzine). Ook op de slang voor “super” (98 octaan) komt een E5 of E10 sticker.
- In speciale producten (bijvoorbeeld Shell V-Power is rood) en in andere landen wordt die groene kleur voor de pompslang niet altijd gebruikt en kan diezelfde ronde “E+cijfer” sticker op een blauwe, gele op pimpelpaarse benzinepomp zitten. Dan is het handig als je door die E5 of E10 sticker weet dat dit de benzine is die jouw motorfiets aankan, omdat die correspondeert met de E5 – E10 sticker op jouw tank. Handig toch?
- Totaal los van deze discussie staan plannen om in Nederland van E5 naar E10 te gaan, oftewel, om het percentage biomateriaal in benzine te verhogen. Als dit ooit zou gebeuren, zou dit alleen betekenen dat er E10 in plaats van E5 op de stickers op de pomp komt.
- Geen paniek: voorlopig blijven de tankpistolen voor benzine gewoon groen en die van diesel gewoon zwart. Er is in Nederland gekozen voor een ingroeimodel, waardoor we eerst kunnen wennen aan de nieuwe benamingen en voorlopig dus beide namen worden aangehouden. Dit betekent dus wel dat OP DEN DUUR er één systeem zal komen, dat is immers nog steeds de basisgedachte achter harmonisatie.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven