Motorframes van carbon zijn er al langer, swingarmen van carbon ook, maar BMW heeft nu een systeem gepatenteerd dat beide componenten in één eenheid combineert èn daarbij als verend geheel functioneert.
Conventionele motorfietsen bestaan momenteel bijna altijd uit een hoofdframe, dat plaats biedt aan het motorblok en de voorwielophanging. Het achterwiel wordt dan daaraan bevestigd via een scharnierpunt voor een achterbrug/swingarm, die zo aan het hoofdframe of het motorblok is gemonteerd. De vering wordt dan verzorgd door één of meer veren met schokdempers tussen swingarm en frame.
Met het patent dat nu op internet is verschenen, slaat BMW een andere weg in, met frame en swingarm gemaakt van carbonfiber en bestaand uit één stuk. Bedoeling daarbij is dat deze constructie verende eigenschappen heeft, waardoor een veer overbodig wordt. Het blijft alleen wel zo dat de verende werking van de carbon frame/swingarm-combinatie met een schokdemper beheerst moeten worden.
Een concreet model lijkt niet achter deze octrooiaanvraag te zitten, meer een algemeen constructieprincipe. Het lijkt er dan ook op dat deze techniek pas in de verre toekomst in een motorfiets of scooter zal opduiken.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven