Uit de cijfers van het grote Indiase motormerk TVS zijn de wereldwijde verkoopcijfers van de elektrische CE-02 van BMW Motorrad te filteren, omdat (onder andere) dit BMW-model door TVS in India gebouwd wordt. Daaruit blijkt dat er wereldwijd in het afgelopen Indiase fiscale jaar, wat loopt van 31 maart tot en met 1 april, in totaal 4400 CE-02’s werden geëxporteerd vanuit de fabriek in Hosur. Die periode loopt ongeveer gelijk met het eerste modeljaar van de CE-02.
Toch is de groeiende markt van juist de lichte elektrische motoren en -bromfietsen interessant, waardoor de export van dergelijke producten vanuit India ook stijgt. Op die manier bekeken gaat het weer helemaal niet zo slecht, want de CE-02 is wel de meest geëxporteerde elektrische scooter van India.
BMW: elektrisch moet
In vergelijking met de R1250GS/R1300GS (2024: 68.000) loopt de verkoop van de elektrische BMW motorfiets, waarvan ook nog een bromfietsversie wordt verkocht, echter nog moeizaam, waarbij de relatief hoge prijs van de CE-02 (bromfietsvariant vanaf € 7.250,- en motorfiets vanaf € 9.290,-) niet helpt. Punt is alleen dat het hele BMW-concern breed inzet op elektrificatie van haar volledige productaanbod, waardoor er ook een elektrisch model binnen de motormarkt aangeboden moet blijven worden.
BMW vs. TVS
BMW Motorad zelf had een moeizaam eerste kwartaal van 2025 qua verkoopcijfers met een daling van zowel motorverkopen als omzet, maar bij Indiase partner TVS gaan de zaken juist enorm goed: in het fiscale jaar 2025 werden er maar liefst 3,51 miljoen (!) nieuwe, meest lichte motoren verkocht.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven