In een custom-motorfiets die vooral als showproject is bedoeld, laat BMW Motorrad bijna terloops ook een prototype van een nieuw lucht/oliegekoeld boxer-motorblok zien. Gezien de typeaanduiding R18 lijkt een cilinderinhoud van 1800cc voor de hand liggend. Vooral de keuze voor luchtkoeling is opvallend, want bij de meeste motorfabrikanten (waaronder BMW zelf) is het juist de logische gang van zaken om van luchtgekoeld naar vloeistofgekoeld te gaan, om zo de emissie-eisen te kunnen halen. Technische specificaties ontbreken volledig, maar gezien het uiterlijke en de inzetmogelijkheden van een dergelijke motorbok, is het bedoeld voor retromodellen als de R NineT en de spin-offs daarvan. Er is al wel veel gespeculeerd over de prototypemotor met een groot volume. Zowel de buitengeometrie als de zichtbare elementen, zoals bijvoorbeeld de stoterstangen die boven de cilinders in verchroomde beschermbuizen lopen, doen denken aan de boxermotoren die tot het eind van de jaren zestig bij BMW Motorrad werden gebouwd – maar nu dam met een veel grotere cilinderinhoud en moderne lucht-oliekoeling.
Het zal vooral qua motortechniek nog een hele toer worden dit motorblok zonder vloeistofkoeling door de aankomende milieukeuringen te krijgen. Gezien de graaf van afwerking lijkt dit motoblok echter al voor modeljaar 2020, wanneer ook de nieuwe Euro5 normering een rol gaat spelen, productieklaar.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief