BMW Motorrad kondigt aan zich definitief terug te trekken van grote motorshows als de EICMA in Milaan en de Intermot in Keulen. Het Duitse bedrijf was eerder het eerste grote merk dat zich terugtrok van de 2020-editie van deze twee toonaangevende motorbeurzen, die tot nu toe altijd het belangrijkste podium voor de presentatie van nieuwe modellen waren. Het motormerk laat wel ruimte voor deelname aan ‘lokale’ motorshows. Het is nu afwachten wat de andere motormerken gaan doen, de kans is aanwezig dat het terugtrekken van BMW een domino-effect veroorzaakt.
Officieel heet het dat “nieuwe live en digitale plannen in toenemende mate de plaats zullen innemen van traditionele beursoptredens van BMW Motorrad. Dit betekent met name dat de klassieke presentatiemomenten, die voorheen centraal door BMW Motorrad werden uitgevoerd op de twee toonaangevende beurzen EICMA in Milaan en Intermot in Keulen, niet langer van toepassing zijn.”
“Onze strategische herschikking van communicatie in de vorm van het toegenomen gebruik van live en digitale formaten, zal ons in staat stellen om in de toekomst nog meer mensen over de hele wereld te inspireren met producten en aanbiedingen van BMW Motorrad en deze op een optimaal gerichte manier aan te pakken”, aldus dr. Markus Schramm, hoofd van BMW Motorrad. BMW Motorrad zal haar productassortiment wel blijven presenteren aan bezoekers op geselecteerde regionale motorbeurzen en zal openstaan voor nieuw ontwikkelde formats, aldus de leiding van het motormerk vanuit Duitsland.
“Het communicatieve gebruik van de eigen live en digitale formaten, onafhankelijk van de beurs, maakt niet alleen een flexibelere timing van wereldpremières en productpresentaties mogelijk, maar ook een intensievere interactie met alle doelgroepen en een groter informatiebereik”, zo meldt het Duitse motormerk. Punt daarbij is wel dat BMW Motorrad met haar eigen digitale kanalen en social media weliswaar een groot bereik heeft, maar dat dit alleen reikwijdte heeft binnen de eigen fanbase.
Motorshows en motorbeurzen waren juist een goede manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken. BMW zal daarom een nieuwe strategie moeten ontwikkelen om te blijven communiceren met motorrijders op andere merken en beginnende motorrijders. Daarnaast bood het de mogelijkheid de wereldwijde motorpers in één moment volledig te informeren, waarvoor nu de nationale persafdelingen zich moeten gaan inspannen. Wel biedt het afzeggen van de motorbeurzen andere mogelijkheden, omdat deelname enige honderdduizenden euro’s per evenement kostte.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven