BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen
BMW Motorrad zal in Nederland bij enige duizenden motoren bekijken of de werking van het Integral Antilock Braking System (iABS) nog is zoals het moet zijn. Dit geldt voor alle motoren die sinds de introductie in 2000 tot de upgrade in 2008 gebouwd en verkocht zijn. Volgens BMW Motorrad Nederland zou, in een zeer unieke situatie, de elektrische bekrachtiging van het remsysteem kunnen uitvallen, de remwerking zelf is nooit in het geding. Als oorzaak van het mogelijke probleem wordt vooral achterstallig onderhoud gezien.
BMW benadrukt dat er geen ongevallen als gevolg van de betreffende melding zijn geweest, en spreekt dan ook niet van een terugroepactie maar van ‘informatievoorziening’. BMW Motorrad zal daarom een gratis inspectie van het systeem aanbieden. Deze aktie is momenteel in voorbereiding en berijders worden vanaf september per brief geïnformeerd.
Volgens BMW heeft de klacht van een Nederlandse motorrijder ervoor gezorgd dat deze actie alleen in Nederland uitgevoerd zal gaan worden, een unieke gang van zaken daar juist de Europese wetgeving doet vermoeden dat dit minstens voor heel Europa zou gelden. De betrokken consument meldde zich eerst via het televisieprogramma Kassa met het bericht dat de rembekrachtiging van zijn K1200LT wegviel nadat het ABS-waarschuwingslampje aan was gegaan. Op het forum van Kassa meldden zich hierop andere BMW-rijders die hetzelfde probleem hadden ondervonden. Hierna is er door het RDW onderzoek gedaan naar de situatie, met de genoemde actie als gevolg. Het RDW meldde aan een betrokken consument “het zogenaamde i-ABS systeem blijkt nogal gevoelig te zijn voor het juiste onderhoud ervan”. Het RDW meldde daarop “Volgens de informatie van BMW moet het systeem jaarlijks worden gecontroleerd en de olie van het remsysteem worden vervangen. Volgens BMW zal het systeem dan probleemloos werken”.
Link: Brief BMW Motorrad Nederland over procedure
UPDATE: BMW Motorrad meldt het volgende:
BMW Motorrad bereid informatieve campagne voor.
BMW Motorrad zal vanaf september 2014 Nederlandse eigenaren van een motor uitgerust met een integraal ABS-systeem (I-ABS) persoonlijk informeren over de eigenschappen hiervan en tevens per september een kostenloze controle van het systeem aanbieden. Dit geldt voor alle BMW motoren die voorzien zijn van I-ABS en tussen 2000 en 2008 geproduceerd zijn. Deze campagne is momenteel in voorbereiding en eigenaren worden gefaseerd vanaf september 2014 tot en met januari 2015 persoonlijk per brief geïnformeerd.
De informatieve campagne is in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) opgezet naar aanleiding van reacties van berijders over de eigenschappen van dit systeem, wanneer in het uitzonderlijke geval van een storing de extra rembekrachtiging wegvalt en de restremfunctie actief is.
Van een acuut veiligheidsrisico is geen sprake. Deze restremfunctie (zonder bekrachtiging) voldoet aan de wereldwijde wettelijke eisen voor het remsysteem van voertuigen en maakt het voor de berijder mogelijk om de motorfiets veilig af te remmen. Deze motoren, met een leeftijd tussen de 6 en 14 jaar, kunnen dan ook gewoon gereden worden als deze in een goede staat van onderhoud verkeren en de instructies in de handleiding aangehouden worden.
Bent u de eigenaar van een BMW met I-ABS? Dan wordt u verzocht nog geen contact op te nemen met uw BMW Motorrad dealer en uw persoonlijke brief af te wachten.
Uitleg over de aankomende campagne
De informatieve campagne I-ABS, welke per september gestart wordt, heeft tot doel om de eigenaren van een motor met I-ABS extra te wijzen op de bestaande eigenschappen van het systeem (zie ook Uitleg I-ABS). Dit zal worden gedaan per persoonlijke brief. Daarnaast wordt een gratis systeemcontrole aangeboden om de eigenaar te informeren over de staat van het I-ABS-systeem en of er storingen aanwezig zijn.
Meer details over deze campagne zijn op dit moment niet beschikbaar aangezien de campagne in voorbereiding is. Eigenaren met een motor voorzien van I-ABS worden verzocht hun persoonlijke brief tussen september 2014 en januari 2015 af te wachten.
Betrokken BMW Motorrad modellen (volgens opgave RDW)
– BMW K 1200 GT (’02-’06) met I-ABS
– BMW K 1200 LT (’00-’08) met I-ABS
– BMW K 1200 R (’05-’06) met I-ABS
– BMW K 1200 RS (’00-’05) met I-ABS
– BMW K 1200 S (’04-’06) met I-ABS
– BMW R 1100 S (’00-’05) met I-ABS
– BMW R 1150 GS (’02-’05) met I-ABS
– BMW R 1150 R (’99-’06) met I-ABS
– BMW R 1150 RS (’00-’04) met I-ABS
– BMW R 1150 RT (’00-’06) met I-ABS
– BMW R 1200 C (’02-’04) met I-ABS
– BMW R 1200 CL (’01-’04) met I-ABS
– BMW R 1200 GS (’03-’06) met I-ABS
– BMW R 1200 RT (’04-’06) met I-ABS
– BMW R 1200 ST (’04-’06) met I-ABS
– BMW R 850 R (’02-’06) met I-ABS
– BMW R 850 RT (’01-’06) met I-ABS
– BMW R 900 RT (’06) met I-ABS
Melding RDW 11-07-2014:
Categorie defect
Motorrijtuigen en aanhangwagens – reminrichting
Omschrijving defect
Als gevolg van onderhoudgevoeligheid kan de ABS-unit van het I-ABS systeem stuk gaan. Storing aan het I-ABS systeem kan ook optreden als gevolg van een slechte accu of een niet goed werkende wielsensor of remlichtschakelaar.
Materiële gevolgen
Bij storing aan het I-ABS systeem zal de ABS en de bekrachtiging van het remsysteem niet werken. Voor het aanspreken van de beschikbare remcapaciteit zal een aanzienlijk hogere kracht op de remgreep en het rempedaal moeten worden uitgeoefend. De berijder wordt hiervoor door middel van waarschuwingslampen op het instrumentenpaneel gewaarschuwd.
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel
De producent neemt preventieve maatregelen. De voertuigeigenaren worden van 1 september 2014 tot en met 31 januari 2015 per brief over de werking en het juiste onderhoud van het I-ABS systeem geïnformeerd. In deze brief wordt de eigenaar uitgenodigd een afspraak met de merkdealer te maken. Het I-ABS systeem wordt dan gecontroleerd. Daarbij worden eventueel noodzakelijk onderhoud en mogelijk opgetreden storingen van het I-ABS systeem vastgesteld. Indien nodig wordt de eigenaar over onderhoud en reparatie van het systeem geadviseerd.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven