BMW viert dit jaar haar honderdste verjaardag en heeft naar aanleiding daarvan vanavond tijdens een persconferentie haar visie over de toekomst geschetst met een aantal studiemodellen van een drietal automerken van het concern; BMW, Mini en Rolls Royce, maar ook werd onder de naam ‘BMW Motorrad Vision Next 100’ een motorfiets gepresenteerd die tegemoet moet komen aan de mobiliteitsnoden in de komende drie decennia. De conceptmotor, c.q. studiemodel, was rijdbaar op video te zien, maar was ook daadwerkelijk rijdend te zien tijdens de persconferentie in Los Angeles, USA. Kernpunten die werden gehanteerd tijdens de persconferentie waren dan ook; digitale connectiviteit, meer veiligheid door ingrijpen van de motor zelf (self balancing), zero emissions en volledige vrijheid van de motorrijd(st)er omdat het dragen van een helm en beschermende kleding niet meer nodig zal zijn(!).
Het blok heeft vaag de uiterlijke kenmerken van het aloude boxerblok met een techniek die voor zero emission zorgt zo geeft BMW uitdrukkelijk aan, maar of dat (geheel) elektrisch is werd niet duidelijk gemaakt. Frappant is wel te zien dat de ‘cilinderkoppen’ wat naar binnen trekken zodra er geen vermogen gevraagd wordt bij de motorfiets in rust en voor een betere aerodynamica moet zorgen tijdens het rijden. Het zwarte driehoekige frame verwijst naar de allereerste BMW, de R32, en is zo vormgegeven dat het de rijder tegen de elementen beschermt, waardoor een volle kuip overbodig wordt. Sturen gaat met een zogenaamde Flexframe stuurinrichting, waarbij geen gewrichten nodig zijn zoals bij traditionele motoren, maar door het draaien aan het stuur wordt het flexibele frame aangepast, zodat van richting veranderd kan worden. Ook een dashboard ontbreekt volledig. Alle informatie krijgt de toekomstige rijder via een google-bril achtig gelaatscherm die je draagt in plaats van een helm (!). Intelligente connectiviteit tussen rijd(st)er, motorfiets en de buitenwereld moeten kritieke situaties op wegen herkennen en de bestuurder waarschuwen of zelfstandig ingrijpen. Beschermende kleding en het dragen van een helm zullen de geschiedenisboeken ingaan omdat ze niet meer nodig zijn, zo geeft BMW dan ook aan. Het ‘Self-balancing’ actieve hulpsysteem speelt bij de stabiliteit en veiligheid een grote rol waarbij de balans van de motor zelfs bij stilstand kan assisteren, maar ook uitgezet/aangepast kan worden voor de meer ervaren rijder. Een speciaal pak voorzien van diverse sensoren houdt de lichaamstemperatuur en hartslag bij en regelen de temperatuur, maar leveren ook navigatie instructies op via vibrerende elementen in de armen en benen en waarschuwt voor gevaarlijke hellingshoeken.
https://www.youtube.com/watch?v=oW0ShDRggts|BMW Next 100}

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven