Skip to main content

BMW en TVS versterken samenwerking voor de ontwikkeling van elektrische modellen

TVS en BMW Motorrad geven aan dat zij in de toekomst nog meer zullen gaan samenwerken. Binnen deze samenwerking zullen er nieuwe platformen en technologiën ontworpen gaan worden. Het is de bedoeling dat er binnen twee jaar dan ook een elektrisch model gepresenteerd wordt.
Met name dat laatste is voor BMW zeer belangrijk. Het Duitse merk heeft zichzelf een doelstelling gegeven om uitstoot van schadelijke stoffen te beperken met 80% in 2030. Wat hier aan bij moet dragen, is de ontwikkelingen van elektrische modellen. BMW geeft zelf aan dat dit er in 2023 ruim 25 moeten zijn. Deze doelstellingen gelden voor de gehele BMW Group, waar BMW Motorrad dus onderdeel van uit maakt. Ondanks de dit jaar gepresenteerde elektrische CE-04 motorscooter, blijft het verder vooral bij conceptmodellen. Daarbij kent ook de CE-04 een zeer beperkte doelgroep en lijkt het qua verkoopaantallen meer een imago booster, dan een daadwerkelijk model dat voor grote verkoopaantallen moet gaan zorgen.

Door de samenwerking met TVS te verstevigen zou hier verandering in moeten gaan komen. De productie van de 310-reeks is voor beide partijen al zeer lucratief gebleken. Vorig jaar heeft deze samenwerking ervoor gezorgd dat ruim 17% van alle verkochte BMW’s vanuit India kwam. Afgelopen oktober kwam daar het nieuws bij dat TVS de honderdduizendste BMW G310 heeft gemaakt. Hieruit blijkt dat de ontwikkeling en productie van motoren in India steeds belangrijker wordt voor BMW. Daarbij komt dat TVS in BMW een sterke partner heeft om de aansluiting te vinden bij het ‘premium’ segment en gebruik kan maken van diens wereldwijde verkoopnetwerk en naamsbekendheid. In India heeft TVS daarnaast al een elektrische scooter op de markt gebracht, de iQube. Met 1200 verkopen blijft het model nog wel sterk achter tegen de miljoenen reguliere motoren die TVS verkoopt. Toch lijkt TVS de aankomende periode flink in te willen zetten op de elektrificatie van het modellen aanbod. Wat ook blijkt uit de miljoenen deal die TVS heeft gesloten met de Indiase overheid om in de aankomende vier jaar in te zetten op de ontwikkeling van elektrische modellen. In BMW heeft TVS een partner gevonden om de ontwikkelingskosten te delen en de investering zo sneller terug te verdienen. Voor BMW daarentegen is het een mooie kans om betaalbare elektrische modellen op de markt te brengen, die daadwerkelijk bij kunnen dragen aan de zelfopgelegde doelstellingen voor 2030.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws