Het Italiaanse cultmerk Bimota zal, ondanks een recente overname door Kawasaki Motors Europe, alsnog 45 Tesi 3D’s produceren die voorzien zijn van een Ducati 1100 cc motorblok. Het lijkt er op dat de motorblokken al eerder waren ingekocht en nu voor cashflow moeten zorgen, maar het is opvallend dat de nieuwe Japanse eigenaren daar geen bezwaar tegen maken.
Nadat Kawasaki via Italian Motorcycles Investments de naam Bimota en een niet al te grote inboedel kocht, werden alle naar Zwitserland overgebrachte productiemiddelen en onderdelen teruggebracht naar een nieuwe locatie in Rimini in Italië. Daar is onder leiding van Bimota CEO Pierluigi Marconi begonnen met de bouw van 45 stuks van het reeds bestaande Tesi 3D-model, voorzien van een luchtgekoeld Ducati 1100 SOHC motorblok met Euro3 homologatie. Dit laatste betekent dat de nieuwe motoren niet in Europa verkocht mogen worden, maar wel in (vooral) de USA en Japan.
De Tesi 3D heeft de voor Bimota zo bekende naafbesturing en Óhlins veercomponenten, terwijl de Ducati-krachtbron 95 pk levert. Later dit jaar moet de aangekondigde Tesi H2 met het Kawasaki supercharged blok geproduceerd gaan worden. Rondom de KB4 met het Z1000-blok zijn er nog geen nieuwe berichten.
Bimota heeft een zeer lange historie met een aaneenschakeling van hoogte- en dieptepunten.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven