Skip to main content

Benzineprijs voor meeste motorrijders al boven 2 euro per liter

De meeste Nederlandse motorrijders tanken premiumbenzine, waarvoor sinds kort de prijs in veel gevallen op of boven de 2 euro per liter ligt. Met een gemiddelde landelijke adviesprijs van € 1,917 en uitschieters van € 1,98 per liter, verbreekt de ‘normale’ Euro95 benzineprijs al dagelijks alle records maar voor motorrijders is de prijsstijging nog veel erger. Door de toevoeging van 10% schadelijke bio-ethanol aan Euro95, moeten bezitters van (iets) oudere motorfietsen immers uitwijken naar duurdere premiumbenzines als V-Power, Excellium en Supreme, die minder of (meestal) helemaal geen bio-ethanol bevatten. In Nederland is meer dan 80% van alle ±750.000 geregistreerde motorfietsen ouder dan 10 jaar. 

Bij sommige tankstations moet nu al 2,01 euro voor benzine zonder bio-ethanol betaald worden, bij de meeste tankstations staat het tarief op 2 euro per liter; de officiele gemiddelde adviesprijs stond vandaag op € 1,994. Deze dure brandstoffen bevatten meestal helemaal geen bio-ethanol, waardoor de keuze ervoor weliswaar zéér logisch, maar nu dus erg duur is. In het algemeen kan je er vanuit gaan dat wanneer je nog gebruik maakt van een motorfiets met carburateurs, deze niet geschikt is voor E10 brandstof, maar dit geldt ook voor de vroege motorfietsen met brandstofinjectie. Controleren of je aangewezen bent op de premium brandstoffen kan via https://www.e10check.nl/. 

Oorzaak van de extreem hoge benzineprijs is de stijging van de olieprijzen, die op het hoogste niveau in 2,5 jaar liggen. Dat gebeurde nadat dinsdag bekend werd dat de Amerikaanse olievoorraden verder waren afgenomen. Daarnaast neemt de vraag naar olie door de aantrekkende economie toe als gevolg van de verminderde maatregelen om de corona-pandemie te bedwingen. Naar verwachting gaat de stijging dan ook nog even aanhouden, waarmee de prijzen al snel richting de grens van 2 euro per liter kunnen gaan. 

Wel is het zo dat een verandering in de productprijs van benzine maar zeer beperkte invloed heeft op de consumentenprijs van benzine aan de pomp in Nederland. Dit komt door belastingen: de Nederlandse benzineprijs bestaat voor ongeveer tweederde uit belasting. Gezien de miljardenuitgaven van de overheid in de afgelopen coronaperiode, zal niet snel besloten worden om hier iets aan te doen. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws