De afgelopen dagen hebben achtereenvolgens de Vlaamse en de Waalse regering in België voor al haar snelwegen plus twintig zogenaamde ‘gewestwegen’ een enorm aantal trajectcontroles aangekondigd. De meeste aandacht was er voor het Vlaamse plan van Mobiliteitsminister Ben Weyts, die een aanbesteding voor de aankoop van 240 installaties voor gecombineerde nummerplaatherkenning (ANPR) en snelheidsmeting meldde. De camera’s zullen in de eerste plaats worden gebruikt in de strijd tegen criminaliteit, maar ze zullen ‘ook’ hardrijders aanpakken. Op dit moment zijn er in Vlaanderen nog maar twee trajectcontroles, op de snelwegen E17 en de E40. De camera’s kosten volgens VTM zowat 100.000 euro per stuk en moeten tegen eind 2018 staan. Zo moet een dicht netwerk ontstaan van trajectcontroles over heel Vlaanderen. “Dat is nogal revolutionair. Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden, want er zal trajectcontrole zijn”, aldus Weyts bij VTM Nieuws.
Daags daarna kwam de Waalse regering met een soortgelijk plan in de vorm van 150 extra controlepunten bovenop de al bestelde 40 radarinstallaties. In Wallonië komen er volgens de Waalse minister van Openbare Werken, Maxime Prévot, vooral “intelligente camera’s’ die over automatische nummerplaatherkenning beschikken. In eerste instantie zouden deze aangeschaft worden ter bestrijding van criminaliteit en terrorisme, maar blijkbaar is de mogelijk bijvangst aan snelheidsboetes ook in het Frans-sprekende deel van België welkom.
Overigens komt het nieuws rondom deze extra controles op een onhandig moment; in België is net daarvoor commotie ontstaan over de uitspraak van een hogere rechtbank die alle boetes ‘op kenteken’ ongeldig verklaarde.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven