Het Italiaanse merk heeft een nieuwe uitvoering van de RSV4 onthuld om stil te staan bij de wereldtitel van Max Biaggi in 1994. Een overgroot aantal onderdelen is aangepast ten opzichte van de originele RSV4. Daarbij valt als eerste op dat de kuipen voorzien zijn van veel aerodynamische componenten. Het originele motorblok is aangepast en produceert nu mede dankzij een nieuwe ECU 230 pk. De nieuwe RSV4 X ex3ma weegt niet meer dan 165 kilo. Er worden 30 stuks geproduceerd en de motor kost 80.000 euro ( exclusief belastingen ).
Vijf keer meer downforce als voorheen
Aprilia claimt dat dit de eerste motorfiets ter wereld is die beschikt over aerodynamisch grondeffect en ook te koop is voor publiek. Winglets aan de voorzijde van 55 cm breed in combinatie met de bodemkuip en andere aerodynamische componenten, moeten samen voor vijf keer meer downforce zorgen dan de Aprilia RSV4 X Thirty. Door de toepassing van carbon en andere onderdelen is het gewicht zo laag mogelijk gehouden. De kleurstellingen zijn gebaseerd op de RS250 waarmee Aprilia en Biaggi het wereldkampioenschap wonnen in 1994.
De RSV4 X ex3ma is aangekleed met een scala aan onderdelen die ten goede moeten komen van de performance. Standaard is deze dan ook voorzien van onder andere Öhlins vering, Brembo reminrichting en carbon wielen in combinatie met Pirelli slick banden. Kopers van de speciale RSV4 mogen hun motorfiets komen ophalen bij de Aprilia Racing fabriek in Noale, Italie. Het nieuwe model wordt geleverd met een laptop, gepersonaliseerde motorhoes, milieumat en een paddockstand.
Vanaf september kan de gelimiteerde uitvoering gereserveerd worden op de site van Aprilia. In Europa gaat deze 80.000 euro kosten en worden er 30 geproduceerd. Gebruik van de RSV4 X ex3ma is uitsluitend toegestaan op het circuit.
Specificaties
Bron foto’s : Piaggio media
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven