Alpinestars lanceert het Tech-Air street airbagsysteem dat een veelomvattende bescherming van het bovenlichaam moet bieden bij zowel onroad als offroad gebruik. Het Tech-Air street airbagsysteem is het eerste onafhankelijk airbagsysteem ter wereld dat functioneert zonder gebruik te hoeven maken van sensoren op de motor. De rijder hoeft deze dan ook niet op zijn motor te installeren, zodat het systeem de vrijheid biedt om te alle tijde op elke motor te rijden op elke ondergrond. De ogenblikkelijke activering van het hoge druk opblaasbare systeem bij een impact geeft de rijder uitgebreide bescherming bij een crash doordat het de volledige rug, schouders, nierstreek en borst bedekt.
Uitgebreid onderzoek en testen hebben aangetoond dat het lichaam van een rijder ongeacht het terrein relatief stabiel blijft, tot het moment dat een ongeval zich voordoet. Het Tech-Air software algoritme is dusdanig ontwikkeld dat het de effecten van een crash kan voorspellen zodat de airbag geactiveerd wordt voordat de rijder een obstakel raakt. Om die reden zijn de sensoren geplaatst in de buurt van het lichaam van de rijder in plaats van op de motor. Alpinestars Tech-Air kan gebruikt worden voor zowel op de weg als bij het offroad rijden en is dan ook even effectief op alle soorten terrein. Er is hierbij geen noodzaak om het systeem uit te schakelen of te stoppen om instellingen te wijzigen bij het verlaten van de weg om offroad te gaan rijden.
Het Tech-Air street airbagsysteem is geintegreerd in een speciaal ontworpen vest, die vervolgens wordt bevestigd aan de binnenkant van een compatibel buitenjas. Voor de eerste uitgave van het airbagsysteem zijn twee jas-modellen van Alpinestars beschikbaar, een all-weather touring jas en een zomer street riding jacket, zodat het onder alle weersomstandigheden het gehele jaar door te gebruiken is. Het Tech-Air street airbag systeem met compatibel buiten jassen komt in het voorjaar van 2015 voor verkoop beschikbaar. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.
Crash demonstratie van het Tech-Air airbagsysteem tijdens de EICMA
Om aan journalisten en VIP-gasten de werking van het Tech Air systeem te bewijzen, is tijdens een live crash demonstratie het Tech-Air systeem gemonteerd op een crash dummy en op een BMW GS 1200 gezet om deze vervolgens met een impact van 48 kilometer per uur vol in de flank van een auto te rijden. Het Tech-Air systeem detecteerde de impact en de airbag werd binnen 59 milliseconden geactiveerd, waarna volledige opblazen van de airbag nog eens 25 milliseconden in beslag nam. Het eerste contact van de rijder met de auto werd geregistreerd in 121 milliseconden. Na de crash werden slow motion beelden aan het publiek getoond waarop te zien was dat het volledig opblazen plaats vond voordat de rijder contact maakte met de auto.
![](/wp-content/themes/yootheme/cache/b6/nieuwsbrief_banner-b6586aa6.png)
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven