Vanaf 25 mei 2020 is het mogelijk om het A2-motorrijexamen te doen met een 250cc of 300cc motorfiets, in plaats van eentje met minimaal 400cc. Op 5 mei 2020 heeft de Europese Commissie een nieuwe Europese Unie Richtlijn inzake rijbewijzen gepubliceerd, ter wijziging van Richtlijn 2006/126 / EG. Eén van de wijzigingen hierin is het verlagen van de minimale cilinderinhoud van examenmotoren voor een A2-rijbewijs.
De FEMA geeft aan een aantal jaren voor deze reductie gelobbyd te hebben, vooral om zo vooral vrouwen en kleinere mannen meer mogelijkheden te geven om het A2-examen te halen. Statistieken uit verschillende Europese landen, met name Nederland en Zweden, toonden immers aan dat vrouwen meer moeite hebben om de speciale manoeuvre-tests (AVB) te doen. Als één van de oorzaken bleek dat testmotoren vaak te zwaar en te groot zijn voor vrouwen, maar ook voor kleinere mannen. Een ander probleem is dat er maar heel weinig modellen motorfietsen te koop zijn die voldoen aan de eisen voor het A2-rijbewijs.
Dolf Willigers, algemeen secretaris van FEMA, licht toe: “We zijn blij te zien dat het binnenkort mogelijk zal zijn om het A2-rijexamen te doen met een 250cc motorfiets. Dit is een verademing voor de kleinere personen voor wie de huidige A2-testmotoren te groot en te zwaar zijn. We hebben er hard aan gewerkt om dit te bereiken. Het laat ook zien dat een belangenorganisatie voor motorrijders een verschil kan maken in wetgeving.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven