De Duitse Bondsraad heeft een wetsvoorstel aangenomen om bezitters van een autorijbewijs B onder voorwaarden met een lichte motorfiets of motorscooter te laten rijden. Het gaat daarbij niet om een “ongecontroleerde vrijgave” van gebruik voor lichte scooters en motorfietsen voor iedereen, want de A1-stempel komt er in het rijbewijs pas bij na vijf jaar ervaring in een auto en een minimumleeftijd van 25. Daarnaast eist de Duitse wetgever dat er negen lessen van anderhalf uur per stuk worden gevolgd, maar er wordt geen examen afgenomen. Met een A1 motorrijbewijs kan in heel Europa met een 125cc gereden worden, wat er in veel landen toe leidt dat de files verminderen. Overigens was Duitsland al veel makkelijker qua behalen van het A1-motorrijbewijs, daar is dat immers al mogelijk vanaf 16 jaar.
Vergelijkbare wetgeving is al langer in vele andere Europese landen (België, Italië, Tsjechië, Frankrijk, Leltland, Slowakije, Portugal, Oostenrijk, UK) doorgevoerd. Recent begon de FEMA nog een Europese enquete over dit onderwerp. Het lijkt erop dat Nederlandse lobby-organisaties vanuit de industrie hier ook op willen inzetten richting de Nederlandse politiek, omdat in de betrokken landen de verkoop van motoren in het A1-segment erg groot is. Ook is het zo dat autobezitters vanuit het A1-rijbewijs sneller doorgroeien naar een volledig A-rijbewijs, wat weer voor meer “echte” motorrijders zorgt. De ervaring leert wel dat dergelijke voorstellein in Nederland meestal in discussie over veiligheid uitlopen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven