Skip to main content

2025 BMW R1300GS Adventure met verrassende cijfers

Komend modeljaar 2025 komt BMW Motorrad met de R1300GS Adventure, voorzien van hetzelfde nieuwe motorblok als in de R1300GS die dit jaar al werd gepresenteerd. Daarmee volgt BMW de planning zoals die in de afgelopen jaren werd gevolgd: in het eerste jaar van een nieuw GS-model de standaardversie, in het tweede jaar de Adventure (GSA) maar ook de R1300RT en mogelijk ook de R1300R.

Uit een dataset van homologatiedocumenten die BMW in Zwitserland inleverde, blijkt dat de GS Adventure ook als 1300 hetzelfde motorblok krijgt als de standaardversie. De BMW R1300GS Adventure heeft dan ook dezelfde 145 pk (107 kW) bij 7750 tpm en maximum koppel van 149 Nm bij 6500 toeren. Overigens betekent dit dat de in de USA ‘gelekte’ 1400-versie niet voor de Adventure is, maar mogelijk pas in een M-versie (M1400GS?) opduikt.

21 kilo zwaarder

De nieuwe Adventure gaat 21 kilo meer wegen dan de 237 kilo van de 2024 BMW R1300GS. Bij de 1250’s was het verschil tussen GS en GSA nog 19 kilo. Vraag is daarbij wel wat de tankinhoud van de 1300 zal zijn, die wordt niet opgegeven maar speelt wel een grote rol. Bij de 1250’s had de GSA 10 liter meer dan de GS, bij de 1300’s zou de 19 liter van de GS dan 29 bij de GSA kunnen zijn. Verder is het maximaal toelaatbaar totaalgewicht van de R1250GS en de R1300GS met 485 kilo exact gelijk, maar omdat de nieuwere versie veel lichter is, scheelt dat 20 kilo die extra mee mag.

Geen 21 inch

Voor de R1300S Adventure worden twee bandenmaten opgegeven: 120/70 R19 voor en 170/60 R17 achter. Opvallend, want motoren die meer op offroadgebruik worden gericht zijn meestal voorzien van een 21 inch voorwiel, waar nu de wielmaat op 19 inch lijkt te blijven steken. Mogelijk is een 21 inch voorwiel optioneel, maar de ervaring leert dat de Duitsers streng zijn qua homologatie van banden.

Hoger

Uit vergelijking van de homologatiedocumenten blijkt dat de nieuwe GSA meer dan 6 centimeter korter is dan de uitgaande versie. Verder valt op dat de hoogte flink toeneemt, maar het is lastig daar een stevige conclusie uit te trekken, omdat de hoogte van de -verstelbare- ruit hierin de hoofdrol speelt. Nu wordt voor de R1300GS Adventure ruim 16 centimeter meer hoogte opgegeven dan de standaard GS, terwijl het verschil tussen de 1250 Adventure en de 1300 Adventure bijna 8 centimeter scheelt. Mogelijk speelt de nieuwe “adaptieve voertuighoogteregeling” hierin ook nog een rol.

Onderhoudsinterval?

Grote vraag is welke onderhoudsintervallen de nieuwe 1300 Adventure krijgt, en dan specifiek de cardanas. Bij de 1300GS introduceerde BMW Motorrad namelijk voor het eerst een vervangingsinterval van 80.000 kilometer, nadat bij de 1250 achteraf ‘levenslange’ gratis vervanging werd ingevoerd. Omdat de problemen voor cardanassen vooral bij springen of een loskomend achterwiel opspelen, ligt het voor de hand dat die vervangingsinterval korter wordt voor de zwaardere en meer offroadgerichte Adventure-versie.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws