Skip to main content

2024 Buell 1190SX vernieuwd

Nadat Buell door Harley-Davidson werd afgestoten en de doorstart als Erik Buell Racing (EBR) het niet redde, lijdt het eigenwijze motormerk een bestaan in de marge. De zo nu en dan terugkerende berichtgeving bevat vooral veel enthousiaste plannen, maar nog niet zoveel daadwerkelijke motoren. Daar lijkt nu verandering in te komen door de doorontwikkeling van het laatste model uit de periode voordat het doek viel, namelijk de 1190SX. De 1190 is er al even, zelfs met zustermodellen als de mondjesmaat verkochte Hammerhead en de nog niet daadwerkelijk leverbare Super Cruiser, maar voor 2024 worden er voor de SX daadwerkelijke prijzen genoemd voor de Amerikaanse markt.

Het 1190 cc grote 72 graden V-Twin-motorblok is afgeleid van de door Rotax ontwikkelde DOHC-motor, zoals die oorspronkelijk werd gebruikt in de Buell 1125R uit 2007, de laatste onder het Harley-regime. In de 2024-versie levert dat blok volgens eigen opgave 185 PK bij 10.600 toeren en 138 Nm aan koppel.

2024 model: meer rechtop

De Buell 1190SX voor 2024 is voorzien van carbon kuipdelen rondom en een verbeterde ergonomie door een hoger stuur, lagere stepjes en een handgemaakt zadel. Als rijklaar gewicht maar met lege tank wordt 188 kilo opgegeven.

Prijzen

De Amerikaanse prijzen beginnen bij $ 18.995,- en lopen door tot $ 25.995,-. Experts denken dat er een kans is dat het lukt om een Buell RX op een Europees kenteken te krijgen, op (“creatieve”) basis van de eerdere modellen uit het (verre) verleden of als one-off. Afgezien daarvan zijn de nieuwe Buell’s niet voorzien van een recente Europese homologatie.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws