Skip to main content

2022 Kawasaki Z650RS nu officieel onderweg

Vandaag heeft Kawasaki wederom een ‘teaser’ van een nieuw retromodel voor modeljaar 2022 rondgestuurd, waarin wederom helemaal niets te zien is. Op één ding na dan, want in deze tweede opwarmer figureert een klassieke Z650 op de achtergrond. Hiermee bevestigt Kawasaki voor het eerst officieel dat de teasercampagne om dit model gaat, al waren er eerder al uitgelekte homologatiedocumenten voor de nieuwe retromachine. Het idee achter de nieuwe retro-middenklasser is simpel: net als bij de Z900RS zal de Z650RS een klassiek ogende, druppelvormige tank, vlak zadel, analoge tellers en een ronde koplamp op het Z650-chassis krijgen, waarmee redelijk eenvoudig een “modern classic” uiterlijk wordt bereikt. 

Ook de Z650RS is een modulair gebouwde motorfiets op basis van een ander model, waarbij de interne benaming ER650M al verraadt dat het om het standaard 650-platform gaat. De benaming komt nog van de ER6, die de basis legde voor de hele range aan middenklassers met een 649 cc tweecilinder motorblok. Momenteel is dat technische platform al de basis van de Z650 naked bike, maar ook van de sportieve Ninja 650, Vulcan S cruiser en de Versys 650 adventure. Motorisch verandert er niks in vergelijking met de Z; 68 PK bij 8.000 toeren per minuut en 64 Nm bij 6.700 toeren, met ook een A2-versie met 47,5 PK en 58 Nm. Wel wordt de RS 1 kilo lichter dan de Z650 en komt dan op 187 kilo rijklaar uit. Uit de homologatiecijfers blijkt dat de wielbasis wel verandert, wat meestal duidt op een andere voorvork en/of schokbreker. Ook een aanpassingen aan het originele Z650-subframe is een reële optie, daarmee wordt de lijn van de RS-versie duidelijk lager; dat lijkt noodzakelijk voor de “benchseat” van een klassieke machine. 

Prijs?

Qua prijzen zal er bij Kawasaki nog flink gerekend moeten worden. Feit is dat alle motoren eigenlijk duurder moeten worden wegens de explosief gestegen kosten voor grondstoffen en transport. Aan de andere kant mag een nieuw model zichzelf niet bij zijn introductie direct uit de markt prijzen, waarbij ze qua prijs ook niet te dicht bij de zwaardere modellen mogen komen. De Ninja 650 en Z650 zitten qua nieuwprijs tussen de € 8.000 voor de Z650 en € 9200 voor de Vulcan S, maar bij grotere broer Z900 zit er 3000 euro tussen de gewone Z900 en de Z900RS. Een logische introductieprijs zou dan ook net onder de 10.000 euro moeten blijven, al zal dat niet meevallen door de genoemde kostenstijging. 

Het duurt nog even tot de onthulling op 27 september 2021, dus we verwachten nog een hele lading aan ‘teasers’.

2022 Kawasaki Z650RS frame


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws